Skönlitteratur vid läs- och skrivinlärning
Abstract
Syftet med arbetet är att undersöka skönlitteraturens användningsområden vid läs- och skrivinlärning i de
tidigare skolåren inom ett helordsinriktat förhållningssätt. Frågeställningar vi har använt oss av är: Använder sig
lärare med ett helordsinriktat förhållningssätt av skönlitteratur vid läs- och skrivinlärning?, Vilka skönlitterära
texter använder de sig i så fall av vid läs- och skrivinlärningen?, Vilka metoder är knutna till dessa texter? För att
undersöka detta har vi använt oss av en kvalitativ undersökning där vi har intervjuat fyra lärare som delvis
arbetar utifrån ett helordsinriktat förhållningssätt. Vi har även i samband med intervjuerna sett närmare på det
material som lärarna använder sig av vid sin läs- och skrivundervisning. Med den kvalitativa undersökningen
ville vi synliggöra vilka skönlitterära texter lärarna använder sig av vid läs- och skrivinlärningen, samt vilka
metoder som är knutna till dessa skönlitterära texter. Undersökningen visade att samtliga lärare använder sig av
skönlitterära texter vid sin läs- och skrivundervisning. De tre metoder knutna till skönlitterära texter som vi
tolkar som viktigast vid lärarnas läsinlärning är läsläxan, enskild läsning och högläsning. Vid skrivinlärning
uppfattar vi att det finns få kopplingar mellan redan skriven skönlitterär text och den skrivinlärning som lärarna
bedriver. Det främsta användandet av skönlitterär text vid skrivinlärning, är att barnen själva får författa
skönlitterära texter.
II
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Lööf, Susanne
Sjödin, Sofie
Keywords
skönlitteratur
läsinlärning
skrivinlärning
helo
Language
sv