dc.contributor.author | Thinsz, Christina | |
dc.date.accessioned | 2015-06-02T12:32:57Z | |
dc.date.available | 2015-06-02T12:32:57Z | |
dc.date.issued | 2015-06-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/39223 | |
dc.description.abstract | Trots att anknytning är en viktig faktor i utvecklandet av psykisk ohälsa undersöks sällan anknytningsmönster under kliniska bedömningar. Separationsångesttestet (SÅT) är en semistrukturerad intervju som avser mäta barns inre anknytningsrepresentationer. I denna genomförbarhetsstudie undersöks den kliniska användbarheten av SÅT i arbetet med barn mellan 5 och 8 år. Studien baseras på 16 testningar samt intervjuer med de 8 kliniker som utförde dem. Resultaten visar att SÅT kan användas i kliniskt arbete med barn och bidra med information om barns anknytningsmönster och anknytningsrelaterade svårigheter. I studien framgår också vilka modifieringar som kan behövas för att öka användbarheten av SÅT i kliniska verksamheter. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | Separationsångesttestets användbarhet i kliniskt arbete för att mäta anknytning hos barn | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/ Department of Psychology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |