Show simple item record

dc.contributor.authorEklund, Ana Zorrillaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:27Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:27Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3927
dc.description.abstractSammanfattning I styrdokumenten för gymnasieskolan betonas betydelsen av kommunikationen och att utbildningen leder till bättre språkkunskaper. Läroboken i spanska Caminando de Nuevo 1 som undersöks i det här arbetet och som används i många skolor i spanskundervisning uppfyller inte de kraven. Enligt en rapport av Skolverket1 framgår det tydligt att läromedlet är mycket styrande på innehållet i undervisningen. Den positiva lärandesituationen enligt samma rapport talar för en undervisning där läroboken inte får den centrala rollen: "Undervisningen utgår ofta från texter och dialoger som eleverna själva producerar [...]." En annan granskning av Skolverket visar att många läroböcker är "onyanserade och stereotypa".3 Samtidigt säger erfarenheten att många lärare samt elever känner sig tryggare med en lärobok. Beatrice Arwidsson, lärare i engelska tror att "tidsbrist och osäkerhet [...] är några anledningar till att lärare inte vågar släppa läroboken".4 Tryggheten som många lärare upplever tack vore läroboken är kanske falsk. Vid det här läget är mitt syfte att undersöka i vilken utsträckning läroboken Caminando de Nuevo 1 anpassar sig efter elevernas och lärarnas förväntningar. Min population består av elever och lärare från Folkuniversitetet. Jag utgår jag ifrån följande antagande: Fortsättningsgrupperna kommer att ställa sig mer kritiska till boken än nybörjargrupperna. Metoden jag använder mig av består av två lika delar: 1) en enkätundersökning riktad till nybörjar- och fortsättningsgrupper i spanska; ) en intervjuundersökning riktad till fem lärare i spanska. Diskussionen kring den här lärobokens lämplighet är relevant och betydelsefull för läraryrke av följande anledningar: 1) Caminando de Nuevo 1är en lärobok som användes i många skolor i Sverige; ) med tanke på hur mycket läroboken i många fall styr undervisningen borde alla lärare ifrågasätta dess lämplighet; 3) samtidigt öppnas diskussionen om en undervisning utan lärobok som har växt sig starkare på senaste tiden. 1 Skolverkets rapport nr 95 (001), s.30. Skolverkets rapport nr 95 (001), s 33. 3 Enligt Lärarnas tidning nummer 1 8-1 december årgång 17 4 Lärarnas tidning nummer 1 8-1 december årgång 17swe
dc.language.isosvswe
dc.titleLäroboken, fiende eller medarbetare?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record