Från hjärta till huvud. En kvalitativ studie om vad elever på det estetiska programmet upplever att de lär sig av teaterundervisningen
Abstract
Studiens syfte var att undersöka vad teatereleverna i det estetiska programmets årskurs tre
tycker de lär sig av teaterundervisningen. Jag har valt att lägga fokus på de
personlighetsutvecklande effekterna av undervisningen. Svaren från respondenterna har jag
för det första relaterat de till de mål som är preciserade i gymnasieskolans styrdokument, och
för det andra jämfört med de olika teater- och dramapedagogiska metoder som respondenterna
har mottagit undervisning i.
Som metod har jag valt en kvalitativ intervjustudie med fyra tredjeårselever från det estetiska
teaterprogrammet. Studien genomfördes på respondenternas gymnasium. Alla intervjuer har
genomförts med utgångspunkt i 19 frågor. Dessa frågor har utgjort grunden för en mera
djupgående diskussion där respondenterna fritt kunnat utveckla dramatematiken i allmänhet.
Mitt resultat visar att eleverna upplevde att deras teater- och dramaundervisning hade haft
stort inflytande på deras personliga utveckling. Den hade påverkat respondenternas
kommunikation, och de tyckte att de hade fått en djupare förståelse av sig själv och andra.
Denna effekt var särskilt uttalad hos de manliga respondenterna. Denna generella utveckling
ser jag som ett resultat av de olika drama- och teaterövningar där eleverna till exempel
uppmanas att använda egna privata minnen. Genom att aktivt arbeta med dessa egna minnen
och känslor, integreras kunskapen på ett djupare plan och blir en del av elevens personlighet.
Som ett exempel på en teaterpedagog som använder denna teknik kan nämnas Konstantin
Stanislavskij. Inom dramapedagogiken finns detta synsätt också representerat i det så kallade
personlighetsutvecklande perspektivet (Stensudd 000). Inom detta perspektiv används drama
som ett terapeutiskt verktyg för att undersöka relationer mellan individen och gruppen.
Samtliga respondenter var överens om att teaterundervisningen hade givit dom kvalifikationer
som kan användas i både vardagen och ett eventuellt teaterrelaterat yrke. Denna personliga
utvecklingseffekt stämmer väl överens med styrdokumentens ambitioner som finns
preciserade i skolverkets författningssamling, SKOLFS. 1999:1. (www3.skolverket.se; c)
Det är stor vikt för både lärare och elever att förstå denna specifika drama- och teaterkunskap
för bättre att kunna utveckla undervisningen i framtiden. Det är förvisso en begränsad andel
av de estetiska teatereleverna som kommer att arbeta som professionella skådespelare, men
genom att kartlägga utbildningens personlighetsutvecklande effekter synliggör vi den dolda
kunskap som på generellt plan förbereder eleverna för ett liv som fungerande och aktiva
samhällsmedborgare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Bröns, Martin
Keywords
Gymnasieelever
estetiska programmet
Language
sv