dc.contributor.author | Larsson, Ida | |
dc.contributor.author | Almestrand, Elin | |
dc.date.accessioned | 2015-06-05T13:38:36Z | |
dc.date.available | 2015-06-05T13:38:36Z | |
dc.date.issued | 2015-06-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/39288 | |
dc.description.abstract | Syftet med föreliggande studie var att med en tematisk
analysmetod försöka förstå elva unga män som hade begått sexuella
övergrepp som tonåringar utifrån sättet de berättade om sig själva och utifrån
vilka berättelsestrategier de använde sig av. Det konkreta och
innehållsfattiga berättandet var framträdande, och fokus tycktes vara på den
egna personen. Berättelserna återspeglade svårigheter att tänka om egna och
andras mentala tillstånd. En uppväxtmiljö präglad av försummelse och
omvårdnadspersoners bristande spegling av barnet kan ha försvårat de unga
männens utveckling av ett språk med representationer för mentala tillstånd.
Svårigheter att reflektera kan ses som en bristande förmåga att mentalisera
eller som en anpassningsstrategi där individen låter bli att reflektera som ett
sätt att distansera sig från traumatiska upplevelser. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | Berättelsestrategier - ett sätt att förstå unga män som har begått sexuella övergrepp som tonåringar | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/ Department of Psychology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |