dc.contributor.author | Dahlgren, Martin | |
dc.contributor.author | Larsson, Kevin | |
dc.date.accessioned | 2015-06-09T08:28:14Z | |
dc.date.available | 2015-06-09T08:28:14Z | |
dc.date.issued | 2015-06-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/39292 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka om det är teoretiskt möjligt
att applicera K2 vid upprättande och offentliggörande av
koncernredovisning och i sådana fall hur det bör göras.
Vidare utreds huruvida K3 respektive K2 ger en rättvisande bild av
verksamheten genom utformningen av de finansiella rapporterna.
Metod: Uppsatsen är uppbyggd på en kvalitativ och explorativ metod för
insamlingen av empiri. Vidare används ett mer induktivt
förhållningssätt till teorin.
Teori: Studiens teori baseras på lagstiftning och litteratur som berör
rättvisande bild samt koncernredovisning i enlighet med K3
respektive K2.
Empiri: Empirin som presenteras har samlats in via semi-strukturerade
djupintervjuer. Antalet personer som intervjuades uppgick till sex
personer.
Slutsatser: Studien visar att det råder osäkerhet i branschen gällande
uppfattningen hur en koncernredovisning i enlighet med K2 bör
upprättas. Vidare förklaras två tillvägagångssätt för de företag som
frivilligt vill upprätta och offentliga en koncernredovisning. Med
detta uppstår dilemman kopplade till värdering av enskilda poster,
i vilket det föreligger en viss konsensus kring hur dessa bör lösas. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Externredovisning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 14-15-38 | sv |
dc.subject | Koncernredovisning, K2, rättvisande bild, externredovisning, | sv |
dc.title | Koncernredovisning i enlighet med K2 –Nulla regula sine exceptione | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |