• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aktivitetsbaserat kontor – Vad händer med kommunikationen? En studie av kommunikation på aktivitetsbaserade arbetsplatser ur kommunikatörens perspektiv

Abstract
Syfte: Studiens syfte var att undersöka hur kommunikatörer upplever att internkommunikationen på aktivitetsbaserade arbetsplatser fungerar. Fokus för den här studien var att belysa kommunikatörens roll och syn på kommunikation på aktivitetsbaserade arbetsplatser. Teori: Studien utgår från en meningsskapande syn på kommunikation och ett tolkande perspektiv på organisationer när det gäller den muntliga kommunikationen. När det gäller digital kommunikation har utgångspunkten varit Bayms teorier om synkron och asynkron kommunikation. Vid tolkning av möbler och inredning som kommunikation har utgångspunkten i huvudsak varit teori om instrumentell, estetisk och symbolisk design. Metod: Studien bygger på åtta kvalitativa telefonintervjuer. Respondenterna var kommunikatörer på sju aktivitetsbaserade arbetsplatser och en på cellkontor. En spridning av både storlek på och typ av arbetsplatser har eftersträvats. Allt material har transkriberats och sammanställts utifrån studiens frågeställning. Resultat: Kommunikatörerna är över lag mycket nöjda med det aktivitetsbaserade arbetssättet som de tycker underlättar deras arbete. Det är lättare att få till mänskliga möten vilket gör att den meningsskapande kommunikationen underlättas. Själva kommunikationsarbetet för kommunikatörerna förändras inte förutom då det gäller ledarskapsstöd. Det är kommunikationen som sådan som förändras. Den muntliga kommunikationen blir viktigare. Dessutom används fler digitala kommunikationskanaler. Framför allt är det användningen av mer synkrona medier som ökar. Möbler och inredning spelar en viktig roll på det aktivitetsbaserade kontoret. De kan användas både för att öka produktivitet och trivsel på arbetsplatsen samt för att förbättra varumärket internt och externt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/39299
Collections
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
View/Open
gupea_2077_39299_1.pdf (328.0Kb)
Date
2015-06-10
Author
Greter, Tanja
Keywords
kommunikation, möbler och inredning som kommunikation
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV