Bildens betydelse för utveckling av barns språkliga förmåga
Abstract
Syfte
Bakgrunden till att vi valde att undersöka betydelsen av interaktionen mellan bild och språkutveckling, beror på
att vi upplever att bilden ofta kommer i andra hand i skolverksamheten samt att bildens styrka inte används op-
timalt. Syftet med examensarbetet är att undersöka hur bild fungerar i skolans arbete med att utveckla barns
språkliga förmåga.
Huvudfråga
Vår huvudfråga har varit: Vad har bilden för betydelse för utveckling av barns språkliga förmåga?
Metod och material
Examensarbetet är en empirisk undersökning i vilket vi knyter an till den forskning och de teorier som finns om
bild och språkutveckling. Vi har använt oss av observationer och kvalitativa intervjuer av två pedagoger från
skilda skolor i vår undersökning.
Resultat
Vi har kommit fram till att båda pedagogerna tycker att bild är gynnande för språkutveckling hos barn. Pedago-
gerna har olika grundsyn på barns lärande, vilket präglar deras val av arbetssätt. Metoderna skiljer sig därför på
så sätt åt att antingen ses bilden som utgångspunkt i språkarbetet eller mer som ett verktyg att nå progression i
barns språkliga förmåga. Slutsatsen av resultatet är att bild bidrar på ett flertal olika sätt till utveckling av barns
språkliga förmåga. Kontentan av slutsatsen blir därför att skolan bör höja bildens status i skolarbetet. Bild är ett
kraftfullt uttryck som inspirerar och stimulerar barnets kreativa sida att skapa. Genom att se bildens potential kan
skolan på bästa möjliga vis hjälpa elever att utveckla sin språkliga förmåga.
Betydelse för läraryrket
Genom undersökningen får vi en djupare kunskap i hur integrering mellan bild och språkutveckling kan se ut.
Vidare får vi verktyg att på bästa sätt inspirera och vägleda elever för att främja deras språkliga förmåga.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Dahlgren, Veronica
Magnusson, Frida
Keywords
Bildskapande
språkutveckling
bildspråk
bild
Language
sv