Tematiskt arbetssätt i förskolan - en kvalitativ jämförande studie
Abstract
Bakgrund
Vi har båda läst Skapande verksamhet för tidigare åldrar som inriktning och under vår
utbildning till pedagoger fick vi en introduktion av Reggio Emilias filosofi. Vi tyckte oss ha
sett en ökning av Reggio Emiliainspirerade förskolor och funderingar väcktes hos oss kring
varför denna ökning av Reggio Emiliainspirerade förskolor har skett, och varför denna filosofi
blivit utbredd och således valde vi att fördjupa oss i att undersöka Reggio Emilias filosofis
tankar om tematiskt inriktat arbete jämfört med en traditionell förskola.
Syfte
Syftet med denna studie är att undersöka det tematiska arbetet inom den svenska förskolan. Vi
valde att jämföra en Reggio Emiliainspirerad förskola med en traditionell förskola. Med
traditionell förskola menar vi en förskola utan specificerad inriktning. Våra frågeställningar
är: Finns det skillnader mellan Reggio Emiliainspirerade förskolors arbetssätt jämfört med
arbetssätt inom traditionella förskolor? Finns det skillnader i pedagogers uppfattningar och
förhållningssätt mellan Reggio Emiliainspirerade och traditionella förskolor? Finns det
skillnader i det tematiska arbetssättet mellan Reggio Emiliainspirerade och traditionella
förskolor?
Metod och material
Vi valde att använda oss av observationer och intervjuer som materialinsamlingsmetoder för
denna studie. Vi intervjuade fyra pedagoger på två olika förskolor och observationerna ägde
rum innan varje intervjutillfälle. Eftersom detta var en jämförande studie blev det väsentligt
att en förskola var Reggio Emiliainspirerad och en var en traditionell förskola utan specifik
inriktning.
Resultat
Vi har funnit att skillnader finns mellan pedagogernas förhållningssätt och arbetssätt på de
olika förskolorna. Pedagogerna skapar förskolans verksamhet genom sitt förhållningssätt och
hur de ser på barns lärande. Förhållningssätten hos pedagogerna påverkar arbetssätten vilket
innebär att tematiskt arbete ges olika betydelse i olika sammanhang. Genom att vi valde att
undersöka och jämföra olika pedagogers förhållningssätt och uppfattningar om tematiskt
arbete i förskolan fick vi en insikt i hur tematiskt arbete skilde sig åt beroende på hur
pedagogerna uppfattar fenomenet tema. Denna studie är relevant för att vi i vår framtida
yrkesroll skall kunna ta ställning till olika temaarbeten och arbetssätt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Sahlin, Helena
Lillvall, Ellinor
Keywords
Förskolepedagogik
tematiskt arbetssätt
pedagoger
Language
sv