• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Giraffspråket och förskolan. En kvalitativ studie av kulturskoleprojektet Kontaktskapande Kommunikation i Stenungsund

Sammanfattning
Vårt intresse för konflikthantering har växt fram allt eftersom under lärarutbildningen. Dessvärre delade vi båda känslan av att inte ha tillräckligt med kunskaper i ämnet för att känna oss trygga i vår framtida yrkesroll. Projektet "Kontaktskapande Kommunikation" påbörjades hösten 006 i Stenungsunds kommun. Man hade som ambition att utbilda förskolepedagoger, samt bjöd man även in föräldrar till utbildning, i konflikthantering med inspiration från ett amerikanskt förhållningssätt som kallas Nonviolent Communication, på svenska översatt till Giraffspråket. Vår del i projektet har innefattat dokumentation och utvärdering av NVC-verksamheten på två förskolor i Stenungsund. Uppsatsen bygger på material i form av litteraturstudier, observationer, kvalitativa intervjuer med förskolepedagoger vid två olika förskolor i Stenungsund samt intervju med Marie Lindblad, NVC-pedagog. Det man slutligen kan konstatera är att det, finns både styrkor och svagheter med projektet och med NVC som förhållningssätt. De handlar egentligen om två delar, dels relationen pedagog ­ barn och dels relationen pedagog ­ pedagog. I första relationen är tiden en svaghet och en negativ faktor som bör tas hänsyn till och i andra relationen så ligger en styrka. Nämligen den som berör kommunikation och utvecklingen pedagogerna emellan. Förskolepedagogerna anser sig även ha kommit i bättre kontakt med sina känslor och lärt sig att sätta ord på dem.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/3933
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT06-1190-20.pdf (2.568Mb)
Datum
2007
Författare
Bredstenslien, Anna
Månsson, Yvonne
Nyckelord
förskola
giraffspråket
kommunikation
konfliktha
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV