• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nu ska vi läsa!En studie om hur 13 lärare praktiserar metoder och använder resurser vid läsundervisningen

Abstract
Som lärarstudenter vid Göteborgs universitet har vi, Anders Hallström och Roya Tamaddon, utvecklat ett ökat intresse för elevers läsförståelse. Anders har läst historia och engelska för grundskolans senare åldrar. Roya har läst Barn och ungas uppväxtvillkor, Människa, natur och samhälle samt matematik och svenska för grundskolans tidigare år. Vi har valt ämnet eftersom det är oerhört viktigt för skolans elever att lära sig att läsa och att utveckla sin läsförståelse. Elever som har bristande läsförståelse löper en stor risk att få problem under hela sin utbildning i flera av skolans ämnen. Dessa elevers möjligheter minskar kraftigt även i dagens samhälle. Vår undersökning behandlar behandlar faktorer kring elevers läsförståelse och läsinlärningsprocess samt svårigheter och problem kring denna process. Syftet med vår undersökning har varit att få ett lärarperspektiv på hur man som lärare upptäcker och hjälper elever som har problem med sin läsförståelse. Undersökningen har även som syfte att försöka se vilka metoder och hjälpmedel verksamma lärare använder i skolorna för att utveckla elevernas läsförmåga. Vi har använt oss av en kvalitativ undersökning i form av en enkätundersökning som har delats ut till fyra skolor i Västra Götaland. De 13 lärare som deltog i undersökningen är verksamma i årskurs 1-6. Samtidigt har vi införskaffat användbar litteratur och forskning för att få en tydligare bild om läsinlärning. Genom att lärarna varierar sin läsundervisning och arbetar utifrån olika metoder ökar möjligheten att de flesta elever lär läsa. Det ligger i skolans skyldighet och ansvar att erbjuda elever i behov av särskilt stöd de resurser som krävs för att underlätta elevernas läsinlärning. Undersökningen belyser vikten av kompetent personal, som är lyhörd och uppmärksam för att så tidigt som möjligt hjälpa elever i behov av extra stöd eller hjälp. Samtidigt framhävs vikten av ett aktivt samarbete mellan skola, elev och föräldrar för att tillsammans underlätta elevens läsprocess.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3934
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-1190-19.pdf (479.5Kb)
Date
2007
Author
Hallström, Anders
Keywords
Läsförståelse
läsförmåga
läsinlärning
lässvårig
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV