Show simple item record

dc.contributor.authorJonsson, Charlotteswe
dc.contributor.authorWalting, Louiseswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:36Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:36Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3936
dc.description.abstractABSTRACT Varför är det så få gymnasieungdomar, främst pojkar, på de praktiska gymnasieprogrammen som läser skönlittera- tur? Den frågan ställde vi oss efter att en av författarna till detta examensarbete gjort ett tappert försök att hålla en lektion i litteraturhistoria med en idrottsklass på gymnasiet under sin verksamhetsförlagda utbildning (vfu). Efter en föreläsning som genomfördes som en teaterföreställning på samma författares sommarjobb, som handlade om att väcka läslusten, bestämde vi oss för att pröva en av oss utvecklad "läslustmetod" under vfu:n under hösttermi- nen 006 (v.38-4). Syftet med examensarbetet är alltså att utvärdera om och på vilket sätt vår läslustmetod, vilken prövades under höstterminens verksamhetsförlagda utbildning, har haft någon betydelse och inverkan för elevernas fortsatta moti- vation vad gäller läsning av skönlitteratur. Våra huvudfrågor för examensarbetet blev: Har den sociokulturella bakgrunden någon betydelse för de elever som redan på eget initiativ läser böcker · och även för de elever som tar avstånd från skönlitteratur? Hur fungerar vår "läslustmetod" på kort och lång sikt? · Materialet vi utgått från är litteratur som tidigare skrivits om att arbeta med skönlitteratur i skolan, intervjuer med elever och lärare samt en enkätundersökning som genomfördes bland eleverna. Resultatet visar både att den sociokulturella bakgrunden har viss betydelse samt att vår "läslustmetod" har effekt på en stor del av eleverna, både på kort och på lång sikt. Hur kan detta examensarbete då ha betydelse för läraryr- ket? Vi anser att vår prövade läslustmetod har stor betydelse för läraryrket eftersom vi som lärare måste kunna motivera till läsning då vi på gymnasiet kräver av eleverna att de exempelvis skall läsa sex romaner i kursen Svenska B. En utvärdering av vår metod som vi gjort med hjälp av examensarbetet har relevans för läraryrket eftersom den kom att visa att metoden fungerar på många omotiverade elever. 1swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectSkönlitteraturswe
dc.subjectläslustmetodenswe
dc.subjectMotivationswe
dc.titleLäslustmetoden ­ något för skolan?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record