• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Makt som vandrar - en kvalitativ studie om hur skolkuratorer kan uppleva att makt fördelas i elevhälsoteam

Abstract
Syftet med uppsatsen är att undersöka om skolkuratorer upplever att makt kommer till uttryck i det elevhälsoteam där de arbetar och i så fall på vilket sätt. Vidare har vi undersökt vad informanterna tror att det kan bero på samt vad det kan få för konsekvenser för socionomens arbete. Vi har genomfört kvalitativa enskilda intervjuer med fem skolkuratorer verksamma på fem olika grundskolor i Göteborg. Resultatet visade att makt kommer till uttryck i elevhälsoteam på två huvudsakliga sätt; som fast genom position och som vandrande mellan teammedlemmarna. Dessa två maktformer har vi valt att benämna som positionell makt och vandrande makt. Den positionella makten innehas av rektorn till följd av dennes maktposition som chef över teammedlemmarna. Den vandrande makten överförs mellan teammedlemmarna beroende på situation, framförallt avgörs den av profession och därmed expertkunskaper inom området. Resultatet visar även att båda dessa maktformer kan utmanas samt att det har betydelse för informanternas upplevelse av makt att de omges av andra professioner än sin egen i sin arbetsgrupp. Att makt kommer till uttryck påverkar skolkuratorns arbetssituation vilket påverkar hur den kan arbeta med eleverna på skolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/39374
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_39374_1.pdf (630.2Kb)
Date
2015-06-18
Author
Rydell, Judith
Björklund, Elsa
Keywords
Socialt arbete, tvärprofessionella team, makt, skolkurator, social work, interprofessional teams, power, school social worker
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV