dc.contributor.author | Hir, Emile Le | swe |
dc.contributor.author | Ericson, Lotta | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:19:39Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:19:39Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3939 | |
dc.description.abstract | Ann-Charlotte Ericson och Emile Le Hir: Slöjdlärares undervisning En undersökning av hur
lärare undervisar i slöjd utifrån Göteborgsutbildningen. Göteborgs universitet: Examensar-
bete inom lärarutbildningen, 10 p., 2007.
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare, som har gått det vi kallar Göteborgsut-
bildningen i slöjd, använder sina kunskaper ifrån utbildningen i sin undervisning. Vår huvud-
fråga handlar om vilken slags undervisning som bedrivs av verksamma slöjdlärare som har
gått denna utbildning. För att få svar har vi genomfört en intervjustudie med lärare i slöjd som
har examinerats från Göteborgsutbildningen. Intervjufrågorna kretsar kring tre olika teman:
slöjdprocessen, kunskapssyn och arbetssätt. Dessutom har vi bett lärarna kommentera den
egna utbildningen.
Resultaten av vår undersökning bearbetas utifrån styrdokument och tidigare forskning på äm-
net. Genom vår undersökning ges svar på frågor kring hur utbildningen påverkar Göteborgslä-
rarens undervisning. Bland de intervjuade i vår undersökning är resultatet tydligt. Slöjdpro-
cessen har en central betydelse i lärarnas undervisning. Lärarna är, i de allra flesta fall, inte
främmande för att arbeta i slöjdens alla material och de tar samtliga, på ett eller annat sätt,
utgångspunkt i elevernas egna intressen i sin undervisning.
I avsaknad av någon liknande undersökning är denna studie relevant för samtliga med intresse
i Göteborgsutbildningen i slöjd. Arbetet ger en bild av hur denna utbildning påverkar den
form som slöjdundervisningen i grundskolan kan ta. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Slöjd | swe |
dc.subject | slöjdlärare | swe |
dc.subject | slöjdundervisning | swe |
dc.subject | slöjdproces | swe |
dc.title | Slöjdlärares undervisning. En undersökning av hur lärare undervisar i slöjd utifrån Göteborgsutbildningen | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |