• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rörlig bild kontra katederundervisning: En kvantitativ jämförande studie av kunskapsinlärning och ämnesintresse

Abstract
Syftet med denna undersökning var att jämföra effekterna av traditionell undervisning utan inslag av rörlig bild med traditionell undervisning med inslag av rörlig bild. Vi har undersökt två typer av effekter: kunskapsinlärning och intresse för ämnet. Vidare har båda effekterna undersökts i det korta och det långa tidsperspektivet. Experimentet utfördes på två fjärdeklasser under HT06. Båda klasserna utsattes för betingelser i form av undervisning. En grupp gavs traditionell undervisning utan rörlig bild och en grupp gavs traditionell undervisning och rörlig bild. Både före och efter undervisningen så mättes elevens faktakunskaper och intresse för ämnet. Effekterna jämfördes på tre olika sätt. Den första jämförelsen är gjord mot den "nollnivå" som eleverna hade innan de utsattes för betingelsen. För det andra har vi jämfört resultaten grupperna emellan. Slutligen jämförde vi resultaten i kort och långt tidsperspektiv. Vi fann att undervisning med film har positiva effekter när det gäller såväl kunskapsinlärningen som ämnesintresset. Detta resultat omfattar såväl det korta som långa tidsperspektivet. Vad gäller elevens ämnesintresse så var skillnaden markant mellan grupperna i det korta tidsperspektivet, där den grupp som givits undervisning som inkluderade rörligt var mer positiva än den andra gruppen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3942
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-1190-10.pdf (1004.Kb)
Date
2007
Author
Börtin, Pierre Christer
Johansson, Ronnie
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV