dc.contributor.author | Fredriksson, Jenny | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:19:44Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:19:44Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3944 | |
dc.description.abstract | Uppsatsen är en kort översikt av fyra populära och lättillgängliga lärstilsteorier som Rita &
Kenneth Dunn, David Kolb, Gordon Pask respektive Anthony Gregorc har framställt. Syftet
med examensarbetet är att ge en översikt av området lärstilar. Vad kan man se för likheter och
skillnader mellan dessa fyra system av lärstilar?
För att kunna ge den översikt jag vill av teorierna och få svar på de frågor jag har ställt, gjor-
des en litteraturstudie med hjälp av litteratur och ett antal hemsidor på internet.
Studien visar att alla fyra lärstilsteorier använder sig av många lösryckta påståenden som är
löst baserade på forskning som det är svårt att få någon vidare kännedom om. Enligt litteratur
och hemsidor jag tagit del av skall dessa teorier vara väldigt välkända och använda på många
håll. Dock har jag t.ex. aldrig hört talas om begreppet lärstilar under min lärarutbildning. Alla
fyra teorier delar in oss människor i olika lärstilar och det finns olika faktorer som skall ha
stor betydelse för specifika lärstilar. Denna indelning som de valt att göra är olika från teori
till teori: Pask använder två, Gregorc och Kolb fyra och makarna Dunn fem områden som
visar vägar till olika lärstilar. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Lärstil | swe |
dc.subject | lärstrategi | swe |
dc.subject | holistisk | swe |
dc.subject | analytisk | swe |
dc.subject | lärsti | swe |
dc.title | Lärstilar. En översikt av fyra populära lärstilsteorier | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |