dc.contributor.author | Ingmarsson, Caroline | swe |
dc.contributor.author | Johansson, Marie-Louise | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:19:45Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:19:45Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3945 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna studie är att jämföra kulturutbudet för skolbarn i kommuner av olika storlek
i Västsverige. Hur gör lärarna ute på fältet för att eleverna ska få ta del av de kulturella insla-
gen i undervisningen.
Intervjun är baserad på litteraturstudier och kvalitativa intervjuer med rektorer, projektledare
och kulturombud.
I resultatet kan man se att kommunens storlek inte har någon direkt betydelse för hur mycket
skolorna använder sig av kulturen i undervisningen. Man kan även se att de kommuner som
var något större än de andra hade inte alltid den bästa förutsättningen för att kunna erbjuda
en kulturell verksamhet till skolorna. De intervjuade trycker mycket på att det skulle ha fun-
nits mer kultur i skolan om ekonomin hade tillåtit detta. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Kultur | swe |
dc.subject | kulturproduktion | swe |
dc.subject | kulturombud | swe |
dc.subject | kulturutbud | swe |
dc.title | Kulturutbud för skolbarn. En studie som visar hur stort inslag kulturen får i skolan | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |