dc.contributor.author | Arens, Elena | |
dc.contributor.author | Larsson, Daniel | |
dc.date.accessioned | 2015-06-23T07:39:06Z | |
dc.date.available | 2015-06-23T07:39:06Z | |
dc.date.issued | 2015-06-23 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/39464 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Banker har en viktig roll i ekonomin och samhället. De har inte en
stor direkt miljöpåverkan, dock påverkar de indirekt genom att finansiera och investera i
företag som har miljöpåverkan. Detta har lett till att banker i viss mån tappat samhällets
förtroende. Därför är det väsentligt att undersöka i vilken utsträckning integrerar banker
hållbarhet i sin dagliga verksamhet nuförtiden och vad som driver integrationen.
Syfte: Syftet med studien är att analysera hur hållbarhet integreras och varför i den svenska
bankbranschen.
Avgränsningar: Vi har avgränsat oss till en av storbankerna i Sverige, SEB. Området som vi
valt att gå in på är bankens miljö- och sociala aspekter vilka har delats upp i fyra grupper
enligt Scholtens modell (2009): 1. Etiska regler, hållbarhetsrapportering, och
miljöledningssystem, 2. Miljöledning eller environmental management, 3. Hållbara
finansiella produkter och 4. Social conduct eller socialt beteende.
Metod: I detta arbete har det genomförts en kvalitativ fallstudie i vilken SEB har undersökts
utifrån Scholtens modell (2009) och genom intervjuer med SEB:s anställda för att analysera
hur hållbarhet integreras och varför i den svenska bankbranschen.
Resultat och slutsatser: Studien har visat att SEB:s hållbarhetsarbete har utvecklats. Banken
integrerar hållbarhet i sin dagliga verksamhet genom följande kanaler: olika
hållbarhetsinitiativ, miljöpolicyn, stöd till en hållbar leverantörskedja, öppenhet i sin direkta
miljöpåverkan, redovisning av sina kvantitativa mål och resultat, socialt ansvarsfulla
investeringar och besparingar, hållbar finansiering, klimatprodukter och andra hållbara
produkter såsom fonder för mikrolån, sponsring, utbildning, samhällsengagemang, stöd av
jämlikhet och mångfald samt affärsetik. Faktorerna som spelar störst roll bakom
hållbarhetsintegrationen är ryktesrisk, intressenter och legitimitet.
Förslag till fortsatt forskning: Förslag till vidare forskning är att analysera rankning på
listor och utmärkelsers påverkan på bankernas arbete inom hållbarhetsämnet för att ta reda på
hur viktigt det är för banker att vara rankat högt på listan eller att synas genom att man får
utmärkelser. Flera av respondenterna tror att det i framtiden kommer uppkomma
hållbarhetskrav med nyckeltal som ska uppfyllas. Vidare hade det varit intressant att göra en
analys över dessa nyckeltal och hur banker följer upp att det fortsättningsvis uppfylls. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 14-15-57 | sv |
dc.subject | SEB, hållbar bank, hållbarhet inom banksektorn, hållbarhetsintegrering, | sv |
dc.title | Hållbarhetsintegration i banksektorn –en fallstudie om SEB | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |