Show simple item record

dc.contributor.authorElias, Blancaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:19:46Z
dc.date.available2007-05-08T13:19:46Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3947
dc.description.abstractI detta examensarbete undersöks kommunikationen mellan barn och lärare i förskolan och grund- skolan. Syfte Syftet med detta arbete var att undersöka i vilken utsträckning den kunskap om kommunikation som förmedlas i lärarutbildning genom undervisning, litteratur och läroplanen används i skolans arbete. I arbetet behandlades huvudsakligen följande frågeställningar: Använder sig lärarna av de kunskaper om kommunikation som förmedlas i lärarutbildningen? Om så inte är fallet vilka orsaker finns det till att lärarna inte kommunicerar med eleverna i större utsträckning? I så fall hur påverkar detta barns lärande? Vilken betydelse har lärarnas utbildning för kommunikationen med eleverna? Hur trivs lärarna med sitt arbete? Är deras arbete inriktat mot målet? Metod Som metod har jag använt intervju. Arbetets teoretiska bakgrund baserades på läroplanen och teorier kring kommunikation mellan lärare och elever. I undersökningen intervjuades fem lärare i två verksamheter, en förskola och en skola med sexårsverksamhet. Resultat Av arbetets resultat framgick att lärarutbildningen inte ger tillräckligt underlag för lärarnas senare arbete i skolan inom området kommunikation lärare/elev. Undersökningen peka- de också på orsaker till varför lärarna pratade litet med barnen. Lärarnas arbete pågår under stress, barngrupperna har blivit för stora samtidigt som resurserna har dragits ned. Dessutom har lärarna ålagts att utföra flera administrativa uppgifter än tidigare, vilket ytterligare minskar tiden för kommunikation med eleverna. En konsekvens av detta var att lärarna inte trivs med sitt arbe- te, vilket blev en ytterligare negativ faktor i kontakten med barnen. Undersökningen pekade också på läraryrkets komplexitet och problemet med att skolans verksamhet styrs av politiker som inte alltid är insatta i hur skolans arbete fungerar i teori och praktik. Det var inte konstigt att lärarna tappar entusiasm för sitt arbete. Nu vet jag att läraryrket var det mest komplexa av alla yrken. Men ändå att arbeta med barnen är ett meningsfullt arbete som kräver mycket motivation och mycket tålamod. Som Kernell påstår utöva läraryrket innebär "att finna balanser".swe
dc.language.isosvswe
dc.titleKommunikation - Är det en möjlighet eller förhinder?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record