dc.contributor.author | Elias, Blanca | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:19:46Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:19:46Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3947 | |
dc.description.abstract | I detta examensarbete undersöks kommunikationen mellan barn och lärare i förskolan och grund-
skolan.
Syfte
Syftet med detta arbete var att undersöka i vilken utsträckning den kunskap om kommunikation
som förmedlas i lärarutbildning genom undervisning, litteratur och läroplanen används i skolans
arbete. I arbetet behandlades huvudsakligen följande frågeställningar:
Använder sig lärarna av de kunskaper om kommunikation som förmedlas i lärarutbildningen?
Om så inte är fallet vilka orsaker finns det till att lärarna inte kommunicerar med eleverna i större
utsträckning? I så fall hur påverkar detta barns lärande? Vilken betydelse har lärarnas utbildning
för kommunikationen med eleverna? Hur trivs lärarna med sitt arbete? Är deras arbete inriktat
mot målet?
Metod
Som metod har jag använt intervju. Arbetets teoretiska bakgrund baserades på läroplanen och
teorier kring kommunikation mellan lärare och elever. I undersökningen intervjuades fem lärare i
två verksamheter, en förskola och en skola med sexårsverksamhet.
Resultat
Av arbetets resultat framgick att lärarutbildningen inte ger tillräckligt underlag för
lärarnas senare arbete i skolan inom området kommunikation lärare/elev. Undersökningen peka-
de också på orsaker till varför lärarna pratade litet med barnen. Lärarnas arbete pågår under
stress, barngrupperna har blivit för stora samtidigt som resurserna har dragits ned. Dessutom har
lärarna ålagts att utföra flera administrativa uppgifter än tidigare, vilket ytterligare minskar tiden
för kommunikation med eleverna. En konsekvens av detta var att lärarna inte trivs med sitt arbe-
te, vilket blev en ytterligare negativ faktor i kontakten med barnen.
Undersökningen pekade också på läraryrkets komplexitet och problemet med att
skolans verksamhet styrs av politiker som inte alltid är insatta i hur skolans arbete
fungerar i teori och praktik. Det var inte konstigt att lärarna tappar entusiasm för sitt arbete. Nu
vet jag att läraryrket var det mest komplexa av alla yrken. Men ändå att
arbeta med barnen är ett meningsfullt arbete som kräver mycket motivation och mycket
tålamod. Som Kernell påstår utöva läraryrket innebär "att finna balanser". | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Kommunikation - Är det en möjlighet eller förhinder? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |