Att välja och välja bort litteraturundervisningen på gymnasiet sett som inkludering och exkludering
Abstract
Under 006 fördes ett stort antal språk- och kanondebatter i flera svenska medier. Detta tillsammans med dagens
mångkulturella samhälle och skola återaktualiserar diskussionen om kanon i allra högsta grad. Syftet med
examensarbetet är att undersöka verksamma svensklärares inställning till litteratur och kanon. En empirisk studie
baserad på enkätfrågor och kvalitativa intervjuer ligger till grund för resultaten som visar att läraren har stor
individuell frihet i att utforma sin undervisning. Det är främst litteratur från väst i form av det västerländska
kulturarv som finns tillgängligt i skolans läromedel, som dominerar och det finns hos flertalet lärare en medveten
eller omedveten värdering av litteratur i termer av bra och dålig. Resultaten har också analyserats genom
begreppen inkludering och exkludering. Fyra underkategorier användes för att se på vilket sätt elev, litteratur och
samhälle kommer med eller utestängs från undervisningen och vad konsekvensen av detta kan bli. Kategorierna
är kulturell inkludering, påtvingande inkludering, ofrivillig exkludering samt frivillig exkludering. Det är läraren
som bestämmer vad eleverna får med sig och vad de förnekas i litteraturundervisningen såväl av olika kulturella
perspektiv, samhällsdiskussioner och personliga läsupplevelser. Därför är det viktigt att levandehålla
diskussionen i samhället kring kanon och dess eventuella inverkan på undervisningen samt utformningen av
densamma. Lika angeläget är det att upprätthålla en dialog i skolans värld där enskilda svensklärare och kollegor
samtalar om vilka delar av världen som blir synliga i undervisningen samt hur de värderar och motiverar detta.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Gustafsson, Charlotte
Kvennefelt, Frida
Keywords
kanon
inkludering
exkludering
litteraturundervi
Language
sv