• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bilderböcker ur ett jämställdhetsperspektiv

Abstract
BakgrundVi har under vår utbildning intresserat oss för genusfrågor, men vi har också ett stort intresse för barnlitteratur. Vi anser att det är viktigt att man som pedagog arbetar med barnlitteratur och skönlitteratur i skolor/förskolor. Böcker får stå tillbaka för massmedia. Enligt läroplanen i svenska ger skönlitteratur möjlighet till förståelse och empati för medmänniskor. Vi anser därför att det är viktigt att arbeta med barnlitteratur. Skolan/förskolan är också ålagd att förebygga stereotypa könsroller. De skall också arbeta för jämställdhet. Vi anser därför det är extra viktigt att vi som blivande pedagoger vet hur barnlitteraturen skildrar dess olika karaktärer. På så vis kan vi välja ut böcker som speglar genusnormer. Syfte Vi har granskat hur författare till barnböcker framställer könsroller, samt undersökt hur de framträder i bilderböcker för barn i förskolan. Frågeställningar­ Hur framställs karaktärerna i bilderboken?
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3959
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-1080-007.pdf (490.8Kb)
Date
2007
Author
Klasson, Josefine
Gustafsson, Malin
Keywords
Genus
jämställdhet
könsroller,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV