Skolbibliotekets roll i dagens skola
Abstract
Bakgrund
Jag har under en tid läst en hel del om vad olika forskare anser vara skolbibliotekets uppgift.
Jag läser även läroplaner, kursplaner och bibliotekslag och kan se att det är av vikt att ha ett
väl fungerande skolbibliotek bl. a. för att eleverna tillbringar en stor del av sina liv i skolan
och många barn inte får tillgång till böcker i sina hem. I litteraturen finner jag att det är viktigt
med miljön, bl. a. bör skolbiblioteket ges stort utrymme rent kvadratmässigt. Miljön bör också
vara inspirerande och arbetsvänlig. Skolbiblioteken bör vara välutrustade med utbildad
personal, mycket litteratur av alla slag och olika medier bör ges stort utrymme. Vikten av ett
gott samarbete mellan skolledning och personal framträder även tydligt i litteraturen för att
kunna arbeta tillsammans för ett väl fungerande skolbibliotek.Allt för att skolbiblioteket ska
kunna utgöra en pedagogisk resurs för elever och lärare.
Syfte och frågeställningar
Syftet med mitt examensarbete är att undersöka ett urval av skolbiblioteken i Göteborg med
avseende på miljö, satsning, skolbibliotekets roll, medietillgång, tillgång för personal,
tillgänglighet, utbildad personal och samarbete. När jag skriver väl fungerande innebär det allt
detta. Jag vill även se hur skolledning och skolpersonal värderar sina skolbibliotek.
Frågorna jag ställer mig är:
· Hur värderar skolledning och personal sitt skolbibliotek?
· Stämmer skolledningens värderingar med hur litteratur, forskare och styrdokument ser på
skolbibliotekets uppgift?
Metod och material
Jag har valt metoderna iakttagande observationer samt kvalitativa intervjuer. De iakttagande
observationerna valde jag för att få en helhetsbild över hur det ser ut i skolorna avseende
skolbibliotekens roll på skolan. De kvalitativa intervjuerna valde jag för att få en djupare
inblick i två skolor som såg ut att arbeta på olika sätt med sina skolbibliotek. Jag valde
intervjuer för att kunna ställa utvecklande frågor. Mina respondenter består av sex personer:
Två rektorer, två biblioteksansvariga samt två lärare i årskurs fem.
Resultatdel
Den hypotes jag ställde lyder: att det i dagens skolor finns en medveten skolledning och
personal som vet hur viktigt det är med ett väl fungerande skolbibliotek, bl. a. för elevernas
språkutveckling. Men att det finns vissa hinder till att ett sådant bibliotek upprätthålls. Jag
tycker mig kunna verifiera min hypotes på en utav skolorna medan jag kan falsifiera den på
den andra skolan. Därmed tycker jag inte att man kan dra några generella slutsatser utan man
måste undersöka skola till skola om hur medvetna de är där. Jag kan vidare se att de båda
skolorna tror sig om att värdera sina skolbibliotek högt men gör det inte alltid i praktiken.
Därmed tror jag att det är av vikt att visa och upplysa om hur skolbiblioteken skulle kunna
vara en pedagogisk resurs för elever och lärare i alla ämnen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Öjebrink, Karin
Keywords
Skolbibliotek
värdering
pedagogisk roll
läslust
Language
sv