• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skillnader i pojkars och flickors läsvanor i slukaråldern

Abstract
BakgrundUnder vår lärarutbildning har vi förstått hur viktig läsningen är för barnen. Vårt intresse för skönlitteratur växte då vi läste svenskainriktningen. Där utifrån fick vi reda på att pojkars läsvanor är betydligt mindre än flickornas. Vi blev nyfikna på om detta påstående verkligen stämde. Syfte Vårt syfte är att undersöka skillnaden mellan pojkars och flickors läsvanor, framförallt av skönlitteratur. Tidigare forskning tyder på att pojkar läser mindre skönlitteratur än flickor och de anses i stort vara efter flickor i sin läsning. Därför blir det även intressant att titta på orsakerna som skapar denna företeelse. Metod Vår undersökning är en typ av fallstudie eftersom vi undersöker en specifik företeelse. Studien är både kvalitativ och kvantitativ. Vi har valt att använda oss av en enkätundersökning bland pojkar och flickor som huvudmetod i vårt arbete. För att kunna besvara frågeställningen berörande orsak till pojkars och flickors läsvanor och läsintresse, så intervjuade vi även respektive klasslärare. ResultatForskningen visar att det är definitiva skillnader mellan pojkars och flickors läsning; flickor är mer intresserade, värderar läsningen högre, samt är bättre läsare. Helhetsintrycket som vårt resultat visar är att skillnaderna inte är så stora som tidigare forskning pekat på. Flickor värderar sin läsning högre men de är inte bättre läsare än pojkarna, enligt vår studie. Däremot visar resultatet att "icke-läsarna" finns bland pojkarna. Skolan och lärarna har stor påverkan på läsningen. Lärarens synsätt på vad som innebär skönlitterär läsning tror vi skapar förutsättningarna för att skillnader uppstår mellan könens läsning. Tid för att hjälpa eleven att välja böcker och val av arbetssätt och metod är viktig för att utvecklas i sitt läsande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3961
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
HT06-1080-005.pdf (360.5Kb)
Date
2007
Author
johansson, maria
Azzam, Caroline
Keywords
läsvanor
läslust
skönlitteratur
slukaråldern
s
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV