Skillnader i pojkars och flickors läsvanor i slukaråldern
Abstract
BakgrundUnder vår lärarutbildning har vi förstått hur viktig läsningen är för barnen. Vårt
intresse för skönlitteratur växte då vi läste svenskainriktningen. Där utifrån fick
vi reda på att pojkars läsvanor är betydligt mindre än flickornas. Vi blev nyfikna
på om detta påstående verkligen stämde.
Syfte Vårt syfte är att undersöka skillnaden mellan pojkars och flickors läsvanor,
framförallt av skönlitteratur. Tidigare forskning tyder på att pojkar läser mindre
skönlitteratur än flickor och de anses i stort vara efter flickor i sin läsning.
Därför blir det även intressant att titta på orsakerna som skapar denna företeelse.
Metod Vår undersökning är en typ av fallstudie eftersom vi undersöker en specifik
företeelse. Studien är både kvalitativ och kvantitativ. Vi har valt att använda oss
av en enkätundersökning bland pojkar och flickor som huvudmetod i vårt
arbete. För att kunna besvara frågeställningen berörande orsak till pojkars och
flickors läsvanor och läsintresse, så intervjuade vi även respektive klasslärare.
ResultatForskningen visar att det är definitiva skillnader mellan pojkars och
flickors läsning; flickor är mer intresserade, värderar läsningen högre, samt
är bättre läsare. Helhetsintrycket som vårt resultat visar är att skillnaderna
inte är så stora som tidigare forskning pekat på. Flickor värderar sin läsning
högre men de är inte bättre läsare än pojkarna, enligt vår studie. Däremot
visar resultatet att "icke-läsarna" finns bland pojkarna. Skolan och lärarna
har stor påverkan på läsningen. Lärarens synsätt på vad som innebär
skönlitterär läsning tror vi skapar förutsättningarna för att skillnader
uppstår mellan könens läsning. Tid för att hjälpa eleven att välja böcker
och val av arbetssätt och metod är viktig för att utvecklas i sitt läsande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
johansson, maria
Azzam, Caroline
Keywords
läsvanor
läslust
skönlitteratur
slukaråldern
s
Language
sv