Show simple item record

dc.contributor.authorJungmarker 910203 Caroline Cederteg, Linnéa
dc.contributor.authorCederteg, Caroline
dc.date.accessioned2015-06-25T12:33:27Z
dc.date.available2015-06-25T12:33:27Z
dc.date.issued2015-06-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39617
dc.description.abstractManagementkonceptet CSR är ett komplext koncept med många definitioner som dras mellan att vara frivilligt och påtvingat för organisationerna. Uppsatsen fokuserar på organisationer som är verksamma i Västra Götalandsregionen och jobbar för att skapa ett långsiktigt hållbart nätverkande mellan organisationer. Uppsatsen ämnar till att besvara varför organisationer arbetar med CSR och hur integrerat CSR är i deras verksamhetsstruktur utifrån ett internt och externt perspektiv. Uppsatsen syftar också till att besvara hur utbytet fungerar mellan organisationer och hur de nyttjar den samverkan som växt fram för att främja deras egna CSR-arbete. Uppsatsen har genomförts genom en kvalitativ metod, där 5 semistrukturerade intervjuer har använts för att samla in det empiriska materialet. Den teoretiska referensramen tar upp organisationernas motiv till att arbeta med hållbarhet, hur de kan arbeta med hållbarhet på intern och extern nivå, strukturer och strategier vid tillämpning och de olika riktlinjerna för hållbarhet. Undersökningen har visat att hållbarhetsarbetet är unikt från verksamhet till verksamhet eftersom CSR-arbetet är indelat i internt och externt perspektiv för att tillgodose både organisationens och yttre intressenters förväntningar. Resultatet av undersökningen visar att organisationerna arbetar på en lokalnivå i sitt externa perspektiv för att främja Göteborgs Stad. Inom det interna perspektivet har organisationerna valt att informera och involvera samtliga i verksamheten eftersom det ger en god självpresentation och hög effekt på hållbarhetsarbetet. Genom att samverka inom CSR Västsverige med visionen att främja ett hållbart Västra Götaland har nya infallsvinklar och samarbeten skapats vilket har resulterat i innovation inom konceptet. Det kan vara svårt för organisationerna att samverka med tanke på att hållbarhet ska byggas upp från kärnverksamheten och flera viljor och åsikter ska tillgodoses, samtidigt som konceptet inte får bli för enformigt, eftersom incitament till konkurrensfördelar då riskerar att gå förlorade.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesManagement & Organisationsv
dc.relation.ispartofseries15:09sv
dc.subjectCorporate Social Responsibilitysv
dc.subjecthållbarhetsv
dc.subjecthållbarhetsarbetesv
dc.subjectsamhällsansvarsv
dc.subjectstruktursv
dc.subjectstrategisv
dc.subjectinternt och externt perspektivsv
dc.subjectISO 26 000sv
dc.subjectHållbart Företagandesv
dc.titleCSR skapar hållbart nätverkande i Västra Götalandsregionensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record