dc.contributor.author | Tadzic, Mima | swe |
dc.contributor.author | Igelström, Alexander | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:20:01Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:20:01Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3962 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet med vårt examensarbete är att belysa hur svensklärare på gymnasiet tolkar sitt uppdrag med avseende på
litteraturundervisningen i kurserna Svenska A och B. Detta med utgångspunkt i den litteratur som lärare
använder i undervisningen. Hur väljs litteraturen och vilka faktorer påverkar valet. Vi vill undersöka om
litteraturen väljs medvetet i syfte för att uppnå vissa mål. Som blivande svensklärare vill vi finna svar på de
didaktiska slutsatserna och hur man kan resonera kring val av litteratur. Med vårt arbete vill vi försöka ge en
möjlig bild av förhållningssätt till litterära verk och vad man kan möta när man kommer till en skola beträffande
litteraturundervisning.
Metod
Vi har gjort en kvalitativ undersökning där 4 lärare har fått svara på våra frågor. Intervjuerna och tidigare
forskningsresultat har utgjort underlag för den diskussion som vi fört. I genomgången av tidigare forskning
behandlar vi exempelvis beteckningen bildning och försöker belysa synen på densamma från 1800-talet fram till
idag. Vi vill även försöka se om det finns ett syfte med val av litteratur inom ämnet svenska och i så fall vilket
eller vilka de är. Det intervjumaterial som vi samlat in visar på att lärares val av litteratur skiljer sig åt och att de
känner en frihet i fråga om vilken litteratur som eleverna bör läsa.
De viktigaste resultaten och deras didaktiska konsekvenser
Vi har kommit fram att litteraturundervisningen innehållsmässigt förändrats genom historien fram till idag. Val
av litteratur baseras numera på elevernas intressen och tidigare erfarenheter. Ofta får eleverna själva välja
litteratur. Vår undersökning visar även att det didaktiska tillvägagångssättet beträffande litteraturundervisning
inte är tydligt reglerat i styrdokumenten. Detta medför att svensklärare tolkar målen olika vilket även får
konsekvenser för utformningen av litteraturundervisning som varierar från lärare till lärare. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | bildning | swe |
dc.subject | litteraturundervisning | swe |
dc.subject | litterär kanon | swe |
dc.title | Vad erbjuds elever att läsa i litteraturundervisningen och varför? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |