Visa enkel post

dc.contributor.authorTadzic, Mimaswe
dc.contributor.authorIgelström, Alexanderswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:20:01Z
dc.date.available2007-05-08T13:20:01Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3962
dc.description.abstractSyfte Syftet med vårt examensarbete är att belysa hur svensklärare på gymnasiet tolkar sitt uppdrag med avseende på litteraturundervisningen i kurserna Svenska A och B. Detta med utgångspunkt i den litteratur som lärare använder i undervisningen. Hur väljs litteraturen och vilka faktorer påverkar valet. Vi vill undersöka om litteraturen väljs medvetet i syfte för att uppnå vissa mål. Som blivande svensklärare vill vi finna svar på de didaktiska slutsatserna och hur man kan resonera kring val av litteratur. Med vårt arbete vill vi försöka ge en möjlig bild av förhållningssätt till litterära verk och vad man kan möta när man kommer till en skola beträffande litteraturundervisning. Metod Vi har gjort en kvalitativ undersökning där 4 lärare har fått svara på våra frågor. Intervjuerna och tidigare forskningsresultat har utgjort underlag för den diskussion som vi fört. I genomgången av tidigare forskning behandlar vi exempelvis beteckningen bildning och försöker belysa synen på densamma från 1800-talet fram till idag. Vi vill även försöka se om det finns ett syfte med val av litteratur inom ämnet svenska och i så fall vilket eller vilka de är. Det intervjumaterial som vi samlat in visar på att lärares val av litteratur skiljer sig åt och att de känner en frihet i fråga om vilken litteratur som eleverna bör läsa. De viktigaste resultaten och deras didaktiska konsekvenser Vi har kommit fram att litteraturundervisningen innehållsmässigt förändrats genom historien fram till idag. Val av litteratur baseras numera på elevernas intressen och tidigare erfarenheter. Ofta får eleverna själva välja litteratur. Vår undersökning visar även att det didaktiska tillvägagångssättet beträffande litteraturundervisning inte är tydligt reglerat i styrdokumenten. Detta medför att svensklärare tolkar målen olika vilket även får konsekvenser för utformningen av litteraturundervisning som varierar från lärare till lärare.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectbildningswe
dc.subjectlitteraturundervisningswe
dc.subjectlitterär kanonswe
dc.titleVad erbjuds elever att läsa i litteraturundervisningen och varför?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post