Show simple item record

dc.contributor.authorHåkansson, Charlotte
dc.contributor.authorBourbia, Yasmina
dc.date.accessioned2015-06-26T07:34:21Z
dc.date.available2015-06-26T07:34:21Z
dc.date.issued2015-06-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39633
dc.description.abstractVår uppsats handlar om elever som är födda och uppvuxna i Sverige och som läser ämnet svenska som andraspråk (SVA) istället för ämnet svenska. Syftet med studien är att få en klarhet i vad skillnaderna mellan ämnena svenska och SVA är, hur skolorna delar in eleverna i respektive ämne samt vad syftet med SVA är. Syftet är också att belysa segregationen och det sociala sammanhangets betydelse i tillämpningen av SVA. Detta är en kvalitativ studie där fem rektorer och en lärare intervjuats. Vi har använt oss av metoderna semistrukturerad intervju samt tematisk analys. Studien visar att skillnaderna mellan svenska och SVA är små men att det är en fördel för elever som inte har svenska som modersmål att läsa SVA då eleverna ges en chans att uppnå goda betyg och därmed möjligheten till bland annat fortsatta studier. Ett annat resultat är att på de mångkulturella skolorna läser nästintill alla med invandrarbakgrund svenska som andraspråk. En viktig slutsats som dras är att SVA är en följd av segregationen, inte en följd av ett annat modersmål.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectSVA, segregation, stigma, positiv särbehandlingsv
dc.titleSvenska som andraspråk En kvalitativ studie om ämnet SVA och det sociala sammanhangets påverkansv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record