dc.contributor.author | Håkansson, Charlotte | |
dc.contributor.author | Bourbia, Yasmina | |
dc.date.accessioned | 2015-06-26T07:34:21Z | |
dc.date.available | 2015-06-26T07:34:21Z | |
dc.date.issued | 2015-06-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/39633 | |
dc.description.abstract | Vår uppsats handlar om elever som är födda och uppvuxna i Sverige och som läser ämnet svenska som andraspråk (SVA) istället för ämnet svenska. Syftet med studien är att få en klarhet i vad skillnaderna mellan ämnena svenska och SVA är, hur skolorna delar in eleverna i respektive ämne samt vad syftet med SVA är. Syftet är också att belysa segregationen och det sociala sammanhangets betydelse i tillämpningen av SVA.
Detta är en kvalitativ studie där fem rektorer och en lärare intervjuats. Vi har använt oss av metoderna semistrukturerad intervju samt tematisk analys. Studien visar att skillnaderna mellan svenska och SVA är små men att det är en fördel för elever som inte har svenska som modersmål att läsa SVA då eleverna ges en chans att uppnå goda betyg och därmed möjligheten till bland annat fortsatta studier. Ett annat resultat är att på de mångkulturella skolorna läser nästintill alla med invandrarbakgrund svenska som andraspråk. En viktig slutsats som dras är att SVA är en följd av segregationen, inte en följd av ett annat modersmål. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | SVA, segregation, stigma, positiv särbehandling | sv |
dc.title | Svenska som andraspråk En kvalitativ studie om ämnet SVA och det sociala sammanhangets påverkan | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Social Work | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete | swe |
dc.type.degree | Student essay | |