Barnboken med barnet som medskapare -att skriva en kapitelbok i samarbete med åtta barn i 2-3: an
Abstract
Då vi läste inriktningen "Svenska för tidigare åldrar" blev vi uppmärksammade på hur sällan
barn faktiskt haft inflytande över att forma den skönlitteratur de själva läser (Nikolajeva,
004). I vårt examensarbete utnyttjade vi därför möjligheten att skapa en konstnärlig produkt
där vårt syfte var att undersöka hur man kan skapa en kapitelbok i samarbete med åtta barn i
klass -3. Vi ville även ta reda på hur barn i åldrarna 8-9 år anser att en bra bok skall vara.
Dessutom ville vi undersöka hur ett samförfattarskap mellan två skribenter kan fungera vid
skapandet av skönlitterär text.
Kapitelboken vi skrev blev 60 sidor och skrevs utifrån ett underlag av idéer barnen bidragit
med genom samtalsintervjuer. Resultatet blev således en form av beställningsverk. Boken
delades sedan ut till en grupp på 15 barn som läste den och fyllde i ett responsformulär. Vår
slutsats av studien blev att barnens idéer på många sätt berikade bokprodukten. Detta genom
att vi kunde hitta rikare handlingsmöjligheter i berättelsens intrig. Undersökningen gav oss
möjlighet att bättre lära känna barnens tankar kring läsning av skönlitteratur, vilket vi kommer
att ha nytta av i vårt framtida yrkesuppdrag som lärare i svenska för tidigare åldrar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Gustafsson, Emma
Karlsson, Ulrika
Keywords
Kapitelbok för barn
skönlitteratur
samförfattars
Language
sv