Bilden som verktyg - en pedagogisk analys av bilder i läroböcker i historia
Abstract
Huvudfråga
Uppfyller bilder i läromedel pedagogiska kriterier?
Metod och material
Undersökningen görs genom en kvantitativ innehållsanalys. Först definieras pedagogiska kriterier för bilder som
publiceras i pedagogiskt och informativt syfte. I huvudsak används kriterier framtagna av Rune Pettersson,
Professor i informationsdesign vi Mälardalens Universitet. Dessa formas sedan till ett kodschema som används
som analysverktyg för att analysera bilderna. Totalt analyseras 369 bilder från epoken modern historia 1900-
talet fördelat på tre läroböcker i historia.
Resultat
Sammanfattningsvis kan det konstateras att samtliga böcker ganska väl svarar mot de kriterier som uppställts vid
granskningen om man ser till befintlig teori om hur bilder bör vara för att vara lämpliga i informativa
sammanhang. Läromedelsförfattarna är alltså ganska bra på att använda bilder som pedagogiskt verktyg trots att
det inte alltid är pedagoger som väljer ut bilderna. Däremot har det visat sig, i enlighet med en granskning gjord
av Skolverket, att det förekommer onyanserade och stereotypa bilder i läroböckerna som kan upplevas som
kränkande eller diskriminerande av olika grupper av elever.
Didaktiska konsekvenser
Resultaten visar att man kan vänta sig att bilderna i läromedel uppfyller vissa pedagogiska kriterier men att man
inte kan förlita sig på att bilderna i läromedel ger eleverna en allsidig och nyanserad undervisning. Det är därför
viktigt att man som huvudman, rektor eller lärare har ett kritiskt förhållningssätt. Speciellt när läromedel väljs ut
för undervisning eller används i undervisning. Läroboken utgör ingen garanti för att undervisningen
överensstämmer med värdegrunden. Det är viktigt att lärare och blivande lärare får tillfälle att utveckla sin
förmåga att förhålla sig kritiska till de läroböcker som används samt bilder i dessa för att kunna upptäcka uttryck
för diskriminering och kränkningar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Zetterlund, Tommie
Sandblom, Morgan
Language
sv