Barnboksförfattande ur ett genusperspektiv En studie om skapandet av "Pim och den
Abstract
Sammanfattning: Vårt syfte med den här uppsatsen är att producera en berättelse för barn för
att kunna diskutera barns könsidentitet och genusrelaterade frågor. Under vår
verksamhetsförlagda utbildning har vi sett att böcker på förskolor och skolor används på ett
icke reflekterande sätt. Vi vill undersöka hur barnlitteratur påverkar barn och deras
identitetsutveckling ur ett genusperspektiv.
Vi har med hjälp av litteratur klargjort begrepp som rör genus: genus, kön som konstruktion
och queer. Där genus står för att människan har ett biologiskt kön men även ett socialt kön
som formas under uppväxten och det sociala könet är en konstruktion. Med kön som enbart
konstruktion innebär att man enbart har ett socialt kön, som är konstruerat utifrån vår sociala
omgivning. Inom queerteorin menas att man ska ha ett kritiskt förhållningssätt till det som i
samhället anses vara normalt eftersom det alltid finns en motsats till det normala. Man ska
tänka bortom det som ses som förgivet tagna sanningar om vad som anses normalt. I vår
undersökning har vi sökt litteratur kring barnboksförfattande ur ett genusperspektiv och
litteratur rörande identitetsutveckling där störst fokus i vår uppsats ligger på könsidentiteten
hos barn, som är en del av identitetsutvecklingen.
De resultat vi fått fram är att det figurerar könsstereotypa roller i barnlitteratur som dessvärre
fått en stor roll, som befäster de könsroller som finns i samhället. Vi vill bryta mönstret och
därför skapar vi berättelsen Pim och den randiga hästen där huvudrollsinnehavaren Pim är en
könlös karaktär.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Westberg, Jenny
Nilsson, Lovisa
Keywords
genus
könsutveckling
identitetsutveckling
könsr
Language
sv