Föräldrar och läxor - en kvalitativ studie om föräldrars inställning till läxor
Abstract
Ett gott samarbete med föräldrar och pedagoger är viktigt för att kunna möta det
Bakgrund: enskilda barnet med rätt utmaningar. Läxor kan ses som en form av samarbete mellan
hem och skola. Föräldrars tid, engagemang och kunskap om barnens skolarbete har stor
betydelse för huruvida deras barn får något ut av läxor. Vi är dock medvetna om att
föräldrar har många relationer och åtaganden som de skall sköta på sin fritid. Med
denna bakgrund vill vi ta reda på hur föräldrar hanterar och upplever läxor.
Syftet med föreliggande arbete är att belysa föräldrars inställning till läxor. Våra
Syfte och frågeställningar:
frågeställningar är bland andra:
Hur många och vilken typ av läxor förekommer hos våra respondenter?
·
Hur mycket tid anser föräldrar att läxorna får ta?
·
Hur upplever föräldrar läxor?
·
Vi har genomfört en kvalitativ studie i form av en kombinerad enkät- och
Material och metod:
intervjuundersökning, en så kallad metodtriangulering. Enkäterna har lämnats ut till
föräldrar med barn i tre olika skolår. Vi har också tagit del av litteratur, artiklar, tidigare
uppsatser och undersökningar om läxor.
Huvudresultat: De flesta föräldrar är positivt inställda till läxor. De har dock synpunkter
på läxornas utformning och de önskar att läxorna vore mer
individanpassade än vad de är i dag. Vi har också fått reda på att de flesta
föräldrar tycker att de i stort sett har lagom många läxor att hantera i
hemmet per vecka. Vissa perioder tenderar läxorna dock att bli för
många.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Bergqvist, Åsa
Johansson, Angela
Language
sv