Show simple item record

dc.contributor.authorRosengren, Fanny
dc.contributor.authorLindeberg, Ida
dc.date.accessioned2015-07-07T10:55:05Z
dc.date.available2015-07-07T10:55:05Z
dc.date.issued2015-07-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39807
dc.description.abstractIntroduktion och Problemdiskussion: Den ökade medvetenheten om mänsklighetens inverkan på miljön har bidragit till att begrepp som ”hållbarhet” och ”hållbar utveckling” kommit att bli allt mer vida diskuterade och betydelsefulla i dagens samhälle. I banksektorn syns en ökad trend att hållbarhetsredovisa samt engagera sig i frågor kring Corporate Social Responsibility (CSR), men kopplingen mellan extern redovisning och faktisk implementering är inte helt självklar. Även om en stor mängd verktyg för hantering av hållbarhetsaspekter uppkommit i litteraturen så är forskningen kring implementeringsförfarandet samt hur organisationer anpassar sin ekonomistyrning för att stödja hållbarhetsstrategier otillräcklig och behöver studeras djupare. Med utgångspunkt i problemdiskussionen har denna uppsats ämnat undersöka hur Roslagens Sparbank och Sparbanken Tanum, som är två sparbanker som aktivt valt att engagera sig i hållbarhetsfrågor, gått tillväga i förfarandet av implementeringen av hållbarhetsaspekter. " Syfte: Uppsatsens syfte är att bidra till förståelsen kring samt utforska varför och hur sparbanker implementerat hållbarhetsaspekter i sin verksamhet utifrån ett kontextuellt perspektiv. " Metod: Denna uppsats är baserad på en kvalitativ fallstudie och har sin utgångspunkt i sex enskilda, semistrukturerade intervjuer som har utförts med tre anställda på Roslagens Sparbank respektive Sparbanken Tanum. De empiriska fynden som framkom i samband med intervjuerna har ställts mot uppsatsens teoretiska ramverk och ligger till grund för uppsatsens analys och slutsats. " Resultat och Slutsats: Resultat och slutsats bygger på en modell som är en teoretisk vidareutveckling av ramverk från Bansal och Roth (2000) och Ferreira och Otley (2009). Studien visar att länken mellan organisation och samhälle är viktig, och att motiven bakom implementeringen i sparbanker är en kombination av konkurrens, legitimitet och miljömässigt ansvar, härlett från en kontext präglad av sammanhållning, synlighet och individuell oro. Bankerna försöker aktivt integrera hållbarhetsperspektivet i hela styrsystemet från vision och strategi ner till nyckeltal och utvärdering, vilket tydligt länkas samman av ISO-system och engagerade individer i organisationerna som fungerar som bärare av hållbarhetsvärden. Det tycks emellertid finnas svårigheter kopplat till att kvantifiera och fortsätta att finna tillräckligt utmanande mål.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEnvironmental Management/Uthålligt företagandesv
dc.relation.ispartofseries14/15:7sv
dc.subjectCSR, Hållbarhet, Hållbar utveckling, Implementering, Kontext, Motiv, Performance Management System, Sparbankersv
dc.titleHållbarhetsarbete i Svenska Sparbanker - Varför och hur hållbarhetsaspekter integreras i den operativa verksamhetensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record