Show simple item record

dc.contributor.authorLydén, Fredrikswe
dc.contributor.authorGrim, Tobiasswe
dc.date.accessioned2007-05-08T14:02:18Z
dc.date.available2007-05-08T14:02:18Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3980
dc.description.abstractBakgrund: Vi är båda elgitarrister och verksamma gitarrpedagoger. Vi vill genom detta arbete söka svar på vad det finns för lämpligt undervisningsmaterial, som knyter samman gehör, musikteori och praktik på ett bra sätt. Vi vill även finna vilken den bästa vägen är för att förmå eleven att ta tillvara på sina musikaliska kunskaper och använda dem i ett praktiskt sammanhang. Det är svårt att hitta bra läromaterial till elgitarrundervisning och detta kan delvis bero på att elgitarren är ett så pass nytt instrument. Syfte: Vi ville hitta bra vägar för att sammanfoga gehör, musikteori och praktik i elgitarrundervisningen. Vi sökte även efter bra undervisningsmaterial som kopplar samman musikteori och praktik på ett bra sätt. Frågeställningar: Hur kan läraren stödja eleven i utvecklandet av förmågan att koppla samman sin gehörsmässiga och praktiska kunskap i musikutövandet? Hur finner vi bra läromedel för elgitarr att använda i vår framtida lärargärning? Material och metod: Vi använde oss av en kvalitativ intervjustudie samt analyserade utvald litteratur. De intervjuade informanterna var fyra gitarrlärare som arbetar på olika kunskapsnivåer. Vi arbetade både tillsammans och var för sig med kontinuerliga samtal om arbetets innehåll. Genom att hela tiden hålla varandra uppdaterade om vad vi hade skrivit, följde vi tillsammans arbetets utveckling och ventilerade åsikter om hur vi ville utforma arbetet. Resultat: De intervjuade lärarna använde läromedel efter undervisningens utformning. Tre av informanterna gjorde eget material och det tycker vi är en indikation på att det inte finns tillräckligt med material för elgitarr. Svaren skilde sig åt i frågan angående om det finns bra läromedel för gitarr på marknaden. Endast en av lärarna ansåg att det fanns tillräckligt med bra undervisningsmaterial för att täcka hans undervisningsbehov. Vi fann flera svar utifrån den litteratur vi läste och intervjuresultaten när det gäller att sammankoppla gehör, teori och praktik i undervisningen. Genom gehörsutlärning kan läraren välja att kringgå vissa musikteoretiska moment i undervisningen. Genom att ge en elev erfarenhet av att förstå något utifrån flera perspektiv kan eleven så småningom förstå helheten. När läraren lär ut ett nytt musikaliskt begrepp måste läraren återkomma till det i senare undervisning för att eleven inte ska glömma det. Eleven bygger vidare på sina befintliga kunskaper och skapar kognitiva scheman runt olika ämnen. Genom att försöka integrera gehörs och musiklära i undervisningen kan gitarrläraren få eleven att lättare koppla ihop teori och gehör till ett praktiskt sammanhang. Genom att integrera gitarrundervisningen med teori undervisningen så får eleverna ut mer av ämnena.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleElgitarrundervisningens dilemmaswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record