En studie om konflikten mellan företags affärsstrategi och CSR-arbete i lågprishandeln
Abstract
En önskan om högre levnadsstandard har drivit på konsumtionstakten i Sverige. Hos företag
ligger stort fokus på ökad tillväxt och högre lönsamhet där en del företag använder en
lågprisstrategi för att vinna konkurrensandelar. Konsumtionens positiva samhällseffekter
diskuteras gång på gång i media medan kritiken är begränsad och ofta hänvisar till miljön. För
att minska på vårt ekologiska fotavtryck bör vi tillsammans konsumera mer hållbart. Fler
företag implementerar CSR (Corporate Social Responsibility) i sina företagsstrategier där allt
från global uppvärmning till arbetsförhållanden i leverantörsleden diskuteras för att företagens
arbetssätt ska bli mer hållbart.
Syftet med studien är att belysa de konflikter som finns mellan ett företags affärsstrategi och
CSR-arbete och hur de praktiskt har gått tillväga för att hantera dessa. För att kunna besvara
problemformuleringen har vi använt en explorativ forskningsansats med en fallstudie och en
djupgående intervju. Vi har även använt sekundära källor i form av sociala medier och
företagets hemsida till grund för den empiriska datainsamlingen.
Den insamlade empirin har sedan analyserats utifrån teorier kring gröna strategier,
intressenter, GRI (Global Reporting Initiative) legitimitet samt trade-offs för att hitta likheter
och skillnader mot ett verkligt fall. Resultatet i studien visar att om företaget hade varit mer
öppna kring de brister som finns inom CSR-arbetet hade de kunnat skapa ett mer trovärdigt
CSR-arbete, vilket hade lett till att högre legitimitet skapats. Om inte företaget lyckas
övertyga samhället att deras agerande är trovärdigt kommer inte konflikten mellan
affärsstrategi och CSR-arbete kunna lösas. Trots att det studerade företaget gör flera
ansträngningar för att bli en grönare organisation hamnar CSR-arbetet ibland i skymundan då
de prioriterar att öka omsättningen framför ett allomfattande hållbart företagande. Detta får
ses som ett trade-off mellan affärsstrategin och CSR-arbetet, de måste ibland välja bort CSR
för att öka tillväxten inom företaget. Det finns en del paradoxer gällande CSR-arbetet och
affärsstrategin men överlag har fallföretaget många pågående projekt som minskar företagets
miljöpåverkan.
Degree
Student essay
Other description
A wish for a higher standard of living has driven the rate of consumption in Sweden. Main
focus in business is on a higher growth and profitability where some companies use a low
price strategy to win competitive advantage. The positive consumption pattern spiral is often
discussed in media, while criticism is limited and often refers to the environment. In order to
reduce our ecological footprint we should consume more sustainably. More and more
companies implement CSR (Corporate Social Responsibility) in their business strategy to
become more sustainable. Everything from global warming to working conditions in the
supply chain are discussed.
The purpose of the thesis is to highlight the conflict that exists between a company's business
strategy and CSR work. In order to answer the problem we used an explorative research
approach where we used a case study with an in-depth interview. We have also used
secondary sources such as social media and the company's website as the basis for the
empirical data collection.
The empirical data were then analyzed based on the theories of strategy, stakeholders, GRI
(Global Reporting Initiative) legitimacy and trade-offs in order to find similarities and
differences from a real case.
The results of the study show that if the company had been more open about the shortcomings
of their CSR work they had been able to create more credible CSR initiatives. That would
have led to a higher value of legitimacy. If the company does not succeed in convincing the
society that their actions are credible, the conflict between business strategy and CSR can not
be solved. Although the studied company makes more efforts to become a greener
organization with CSR sometimes CSR is overlooked to increase turnover in front of a
comprehensive sustainable business. This must be seen as a trade-off between business
strategy and CSR, the organization must sometimes ignore CSR to increase growth within the
company. There are some paradoxes in the case business sustainability efforts, but in general
the case shows many ongoing projects that reduce the company's environmental impact.
Keywords: trade-off, greenmuting, greenwashing, low price strategy, green strategies, CSR.
View/ Open
Date
2015-07-07Author
Eriksson, Pia
Johansson, Eric
Keywords
trade-off, greenmuting, Greenwashing lågprisstrategi, gröna strategier, CSR
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagande
14/15:1
Language
swe