dc.contributor.author | Gleerup, Alexander | |
dc.contributor.author | Haskel, Fredrika | |
dc.date.accessioned | 2015-07-07T12:32:52Z | |
dc.date.available | 2015-07-07T12:32:52Z | |
dc.date.issued | 2015-07-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/39815 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: Inom ett byggprojekt är det många aktörer inblandade vilket gör kedjan mycket
komplex. Det finns flertalet logistiska strategier som har till syfte att förbättra logistiken. En
av dessa strategier är Lean vars huvudsyfte är att skapa värdeökande aktiviteter för sina
kunder. Under de senaste åren har Building Information Modelling (BIM) blivit allt mer känt.
Det är ett informationssystem och en arbetsprocess som har till syfte att bryta ned ett
byggprojekts processer för att skapa ett högre värde för kunden. BIM är ett verktyg som ritar
3D-modeller och innehåller information om varje objekt. I dagsläget finns det begränsad
forskning om samspelet mellan Lean-strategin och BIM-tekniken. Den forskning som finns
menar att det finns ett samband men att ytterligare forskning behöver tillkomma.
Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka hur användandet av BIM ser ut idag inom
byggindustrin i Sverige. Vidare är syftet att studera om det finns möjligheter att kombinera
BIM och Lean med varandra och vad det skulle få för effekter på den svenska byggbranschen.
Frågeställningar:
• Hur används BIM i en försörjningskedja idag inom byggsektorn?
• Vilka möjligheter finns det att kombinera BIM och Lean i en försörjningskedja?
• Vad får det för effekter att kombinera BIM och Lean i en försörjningskedja?
Metod: För att få insikt i hur BIM och Lean används i en försörjningskedja idag har en
kvalitativ metod använts. Semistrukturerade intervjuer på plats och över telefon har
genomförts med företag verksamma inom försörjningskedjan som använder sig av BIM idag.
Slutsats: Generellt har aktörer i kedjan upplevt att de uppnått en högre effektivitet och ökat
samarbete sedan implementeringen av BIM. Slutkundens behov har blivit lättare att förstå
bland annat genom bättre kommunikation och visualisering. Med hjälp av BIM-verktyget kan
de inblandande aktörerna i kedjan få en större förståelse för processerna. Centralt för både
BIM och Lean är att kunden ska vara i centrum, att icke värdeskapande aktiviteter ska tas bort
och att samarbetet ska öka i hela supply chain. En kombination av BIM och Lean möjliggör
för en mer effektiv resursanvändning och tidseffektivisering, vilket är bra för både produktion
och miljö. Hela försörjningskedjan upplever att informationsflödet har förbättrats och
förändrats sedan implementeringen av BIM och Lean, vilket alla menar på har gjort projekten
mer effektiva med mindre fel, lägre kostnad och att man håller tidsramen bättre. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Logistik | sv |
dc.relation.ispartofseries | 14/15:1 | sv |
dc.title | BIM & Lean i Byggbranschen - Utvärdering av BIM & Leans möjligheter i byggbranschen | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |