dc.contributor.author | Hallgren, anna | swe |
dc.contributor.author | Eriksson, jessica | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T14:02:19Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T14:02:19Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3981 | |
dc.description.abstract | Problemområdet som den här uppsatsen belyser är det faktum att trots omfattande forskning
angående elever med neuropsykiatriska diagnoser finns, fattas till stor del ett av de viktigaste
perspektiven, nämligen elevens eget. Vårat syfte är därför att undersöka elevens uppfattningar
av sig själv och sin lärandemiljö efter det att de har fått en neuropsykiatrisk diagnos av någon
form. Studien genomfördes med detta syfte med ett socialt, samhälleligt och pedagogiskt
perspektiv i åtanke.
Som datainsamlingsmetod användes intervjuer, detta material bearbetades sedan noggrant för
att sedan studera gemensamma drag mer ingående.
Resultaten visar på att samarbete saknas mellan berörda professioner, både mellan skolans
egen expertis men också mellan skolans personal och utomstående profession. Elever med
neuropsykiatriska diagnoser upplever att i miljöer där den största strukturen och där den bästa
handledningen tillhandahålls, för gruppen såväl som för den enskilde. Där erfar de att de får
störst behållning av sin skolgång. Vad som även framkommer i undersökningen är att
eleverna uppfattar lärarnas engagemang som bristfälligt även då lärarna besitter kunskap om
att eleverna är i behov av särskilt stöd. När försök till stöd ändå erbjuds får det emellertid inte
avsedd effekt. Lärarnas förmåga att bemöta dessa elever utifrån deras individuella behov får
förödande konsekvenser då de upplever att bemötande är generaliserade och av fördomsfull
karaktär. Avsaknad av det så viktiga elevperspektivet resulterar i dessa elever inte tränas i
bl.a. en av skolans skyldigheter att förbereda eleverna i att aktivt deltaga i samhällslivet.
Däremot hoppas vi att vår studie visar ännu ett perspektiv där forskningen bör ta vid och
utveckla vidare, för att ge våra barn och ungdomar rättvisa. Eleverna är sina bästa lärare.
1 | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | "Barn som inte bjuder upp till dans": En kvalitativ studie om elever med neuropsykiatriskt funktionshinder, om deras uppfattningar om hur de upplever sig själva och hur de upplever att | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |