Show simple item record

dc.contributor.authorAvdijaj, Uliks
dc.contributor.authorLuthman, Markus
dc.date.accessioned2015-07-07T13:22:16Z
dc.date.available2015-07-07T13:22:16Z
dc.date.issued2015-07-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39829
dc.description.abstractBakgrund: Att hantera en stokastisk, kraftigt varierande, efterfrågan utan prognos ställer stora krav på de leverantörer som ska försörja kunden. Elektroskandia är grossist av det installationsmaterial som krävs vid installation av mobila basstationer. För att få en bredare förståelse av detta omfattas även två andra grossister, Swedol och Würth, i denna studie. Syfte: Det allmänna syftet med denna studie är att skapa en förståelse för hur grossistföretag hanterar en stokastisk efterfrågan. Specifikt utreder studien hur Elektroskandia utan prognos kan hantera kundernas stokastiska efterfrågan, för att kunna möta deras krav samtidigt som lagervärdet inte får stiga till väldigt höga nivåer. Metod: I denna studie används ett induktivt angreppssätt vilket innebär att teorin är resultatet av studien. Empirin i denna studie har samlats in genom kvalitativa intervjuer på tre olika grossistföretag. Denna empiri har sedan analyserats utifrån befintliga teorier inom det specifika område som studien avhandlar. Resultat: Generellt sett är orderledtiderna relativt långa från leverantörerna vilket skapar förvrängd och fördröjd information i försörjningskedjan. För att skapa en snabb och följsam försörjningskedja är det av yttersta vikt att fokusera på att minimera orderledtiderna. Då det ofta är 20 % av produkterna som står för 80 % av försäljningen, och vice versa, är en ABC-klassificering att föredra. Detta för att differentiera styrningen och servicen för olika produkter.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIndustriell och finansiell ekonomisv
dc.relation.ispartofseries14/15:5sv
dc.titleHantering av stokastisk efterfrågan utan prognos i en försörjningskedja - En studie av tre grossistersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record