Leken och pedagogiken
Abstract
______________________________________________________________________
Syfte
Det primära syftet med denna uppsats är att undersöka hur mycket tid personal på förskolan avsätter för att själva
medverka i den fria leken. Ett ytterligare syfte är att undersöka vilka faktorer som bidrar till att personalen ofta
prioriterar andra sysslor istället för att själva aktivt delta i barnens fria lekar?
Frågeställningar
Hur värdesätter personalen leken som pedagogiskt redskap? Det vill säga, uppskattas barnens lekar generellt som
ett verktyg för lärande och visar sig detta i så fall i det dagliga arbetet med pedagoger som deltar i den fria leken?
Vilka förutsättningar har personalen att själva delta i barnens fria lekar? Beror ett eventuellt bristande deltagande
på dem själva eller finns det andra faktorer som gör att pedagogernas deltagande i den fria leken bortprioriteras?
Metod
Jag har valt en kvantitativ metod i form av en enkätundersökning. Studien genomfördes på fyra förskolor i
Göteborg och Lerum. Enkäterna besvarades av 49 pedagoger på förskolorna.
Resultat
Pedagogerna visar överlag ett högt förtroende för leken som pedagogiskt verktyg. Majoriteten anser att leken i
mycket hög grad skapar möjlighet för lärande. Lekens betydelse för lärande diskuteras även relativt ofta bland
personalgrupperna. En stor del av tiden under veckan är avsatt för fri lek. Ungefär 6-10 timmar/vecka är det fri
lek inomhus och ungefär samma timantal avsätts för fri lek utomhus. Det innebär att den fria leken upptar en stor
del av barnens tid på förskolan. Samtidigt leker barnen utan pedagogers inblandning i hög omfattning. Närmare
hälften av personalen är aktiva i barnens fria lekar mindre än en timme/vecka uppdelat på inomhus- och
utomhuslekar. En majoritet av respondenterna skulle vilja vara mer aktiva i den fria leken men andra
arbetsuppgifter gör att personalen inte hinner vara delaktiga i den omfattning som många önskar. Stora
barngrupper är den största orsaken till tidsbrist för personalen. Andra faktorer som leder till tidsbrist är
administrativa uppgifter, underbemanning, praktiska sysslor, omsorgssituationer, sjukskrivningar, kurser och
möten. Det finns även egna föreställningar som gör att en del pedagoger inte är aktiva i barnens fria lekar. Några
upplever det som problematiskt att ge sig in i den fria leken på barnens villkor medan en del andra anser att
barnen måste få leka för sig själva.
Degree
Student essay