Show simple item record

dc.contributor.authorAndreasson, Karin
dc.contributor.authorEkberg, Linn
dc.date.accessioned2015-07-08T08:07:22Z
dc.date.available2015-07-08T08:07:22Z
dc.date.issued2015-07-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39841
dc.description.abstractKvinnan har i alla tider drivit företag, men ändå inte varit lika accepterad som mannen när man talar om entreprenörskap. Syftet med den här studien är att undersöka hur rådande normer kring entreprenörskap påverkar meningsskapandet hos kvinnor som vill starta företag. Sex kvalitativa intervjuer har genomförts; fyra med personer som arbetar inom området för entreprenörskap samt två med personer som idag är verksamma entreprenörer. Slutsatsen är att entreprenöriella sammanhang är till stor del uppbyggda på strukturer där mannen är norm, vilket leder till att kvinnor inte identifierar sig som entreprenörer i samma utsträckning som mannen gör. Därmed blir den meningsskapande processen negativt påverkad och kvinnor har på grund av detta ett längre steg till att starta företag.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIndustriell och finansielll ekonomisv
dc.relation.ispartofseries14/15:17sv
dc.titleÄr du entreprenör? - En studie om hur rådande normer påverkar meningsskapandet hos kvinnor som vill starta företagsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record