Språkliga förmågor och deras relation till läsförståelse hos barn i 12-årsåldern med lätt till måttlig sensorineural hörselnedsättning - en jämförelsestudie
Language abilities and their correlation to reading comprehension in 12 year old children with sensorineural mild to moderate hearing impairment - a comparison study
Abstract
Syftet med föreliggande studie var att studera språkliga förmågor och deras relation till läsförståelse hos barn i 12-årsåldern med lätt
till måttlig sensorineural hörselnedsättning. Åtta barn med lätt till måttlig hörselnedsättning testades i hörförståelse, grammatisk förståelse, receptivt ordförråd, fonologiskt korttidsminne, ordmobilisering, förståelse och uttryck av semantiska relationer, läsförståelse, förståelse av lästa ord och avkodning av ord och nonord. Resultaten jämfördes med resultaten från en grupp med typiskt hörande barn. Barnen med lätt till måttlig hörselnedsättning presterade
signifikant sämre än jämförelsegruppen gällande fonologiskt korttidsminne och avkodning. Ingen signifikant skillnad fanns i läsförståelse mellan grupperna. Läsförståelse korrelerade signifikant med förståelse och uttryck av semantiska relationer och hörförståelse. Då denna studie endast innefattade ett begränsat antal deltagare måste resultaten tolkas med försiktighet. Föreliggande studie är ett steg mot ökad kunskap om huruvida en lätt till måttlig hörselnedsättning påverkar språkliga förmågor inklusive läsförståelse hos barn i 12-årsåldern.
Degree
Student essay
Other description
The aim of this study was to examine language abilities and their correlation to reading comprehension in 12 year old children with mild to
moderate sensorineural hearing impairment. Eight children with mild to moderate hearing impairment were tested in listening comprehension, grammatical comprehension, receptive vocabulary, phonological short term
memory, word finding, semantic relations, reading comprehension, comprehension of written words and decoding of words and non-words. The results were compared to results from a comparison group. The children with hearing impairment had significantly lower results in phonological short term memory and decoding. No significant difference was found between groups in reading comprehension. Reading comprehension correlated significantly
with semantic relations and listening comprehension. Due to the small sample,
the results must be interpreted with caution. This study is a step towards further knowledge about whether a mild to moderate hearing impairment affects language development, including reading comprehension, in 12 year
old children.
Collections
View/ Open
Date
2015-07-09Author
Hedvall, Signe
Jarnskog, Vera
Keywords
hörselnedsättning, lätt, måttlig, språkliga förmågor, läsförståelse
hearing impairment, mild, moderate, language abilities, reading comprehension
Series/Report no.
2015:284
Language
swe