Show simple item record

dc.contributor.authorHjertén, Andreas
dc.contributor.authorZackariasson, Jesper
dc.date.accessioned2015-07-09T15:48:43Z
dc.date.available2015-07-09T15:48:43Z
dc.date.issued2015-07-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39883
dc.descriptionThe aims were to investigate the public awareness of aphasia in a Swedish sample and examine if knowledge of aphasia relates to gender, education or age. Participant’s sources of knowledge of aphasia were examined. A total of 153 individuals, aged 18-90, were surveyed. Participants were categorized into three groups; heard of, knowledge of and not heard of aphasia. Results showed that 45,8% had heard of, 9,8% had knowledge of and 44,4% had not heard of aphasia. The distribution of men was significant higher for the group that had not heard of aphasia. There was no significant relation between education and hearing of aphasia. The mean age of the group not heard of aphasia was significantly lower. The most common sources of information were TV/radio, newspapers/magazines and workplace. The findings indicate to whom advocacy campaigns should be directed and which platforms are most effective for spreading information amongst the public.sv
dc.description.abstractSyftet med föreliggande studie var att undersöka kunskapsnivån om afasi i ett svenskt stickprov samt att ta reda på om det fanns en relation mellan kännedom om afasi och kön, utbildningsnivå samt ålder. Även kartläggning av källor till kännedom om afasi genomfördes. Genom intervjuer på allmänna platser insamlades data från 153 personer i åldrarna 18-90 år. Deltagarnas svar kategoriserades i tre kunskapsnivåer; kännedom, kunskap respektive inte kännedom om afasi. Resultatet visade att 45,8% hade kännedom, 9,8% hade kunskap samt att 44,4% saknade kännedom om afasi. Signifikant fler män saknade kännedom om afasi. Det fanns ingen signifikant relation mellan utbildningsnivå och kännedom om afasi. Medelåldern för gruppen utan kännedom om afasi var signifikant lägre än övriga grupper. De vanligaste källorna till kännedom om afasi var TV/radio, tidningar samt arbetsplatsen. Resultaten indikerar vilka grupper informationskampanjer bör riktas mot samt vilka plattformar som bäst når ut till allmänheten.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2015:286sv
dc.subjectafasi, kunskap, allmänheten, Sverige, informationsv
dc.subjectaphasia, awareness, public, Sweden, informationsv
dc.titleAllmänhetens kunskap om afasi – ett svenskt stickprovsv
dc.title.alternativePublic awareness of aphasia – a Swedish samplesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record