Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Magdalena
dc.contributor.authorWikholm, Julia
dc.date.accessioned2015-07-10T12:27:28Z
dc.date.available2015-07-10T12:27:28Z
dc.date.issued2015-07-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/39901
dc.descriptionThe study aimed to evaluate picture communication during clinical as-sessment and intervention procedures in paediatric care. As part of the project KomHIT (Augmentative communication in paediatric health care settings) care professionals at different care units were provided with education and designed pictorial supports. These consisted of appointment letters with pictorial support, visual schedules and communication boards with both general and specific vocabulary. Care professionals and parents to children with and without communication disabilities participated. Survey data from care professionals and parents at five care units was supplemented with qualitative data from an interview with a multiprofessional group at one of the care units. The result showed that picture communication could help the child to participate, to understand what was about to happen, to talk and to ask questions and it could also reduce the child´s anxiety. The care professionals expressed that the picture communication material was a helpful tool, but did not fit all children or activities.sv
dc.description.abstractStudiens syfte var att utvärdera bilder som kommunikationsstöd inför och under sjukvårdsprocesser inom barnsjukvård. Inom projektet KomHIT (Kommunikationsstödjande Hjälpmedel och IT i barnsjukvård och specialisttandvård) fick personal från olika sjukvårdsenheter utbildning och tillverkade bildstöd. Det bestod av kallelse med bilder, schemabilder samt generella och aktivitetsbaserade bildkartor. Vårdpersonal och föräldrar till barn med och utan kommunikationssvårigheter fick uppge hur de uppfattade bildstödsanvändning. Utvärderingen genomfördes med hjälp av personal- och föräldraenkäter på fem vårdenheter. En kompletterande fokusgruppsintervju med vårdpersonal från flera yrkeskategorier genomfördes på en av dessa enheter. Resultatet visade att bildstöd kunde underlätta för barnet att medverka, att förstå vad som skulle hända, att prata och ställa frågor samt att det kunde minska barnets oro. Personalen betonade att bildstöd var ett bra hjälpmedel, men att det inte passade alla barn eller aktiviteter.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2014:267sv
dc.subjectbarnsjukvård, Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK), bildstöd, vårdpersonal, föräldrarsv
dc.subjectpaediatric care, Alternative and Augmentative Communication (AAC), picture communication, care professionals, parentssv
dc.titlePilotutvärdering av KomHIT: Hur uppfattar vårdpersonal och föräldrar bilder som kommunikationsstöd i barnsjukvård?sv
dc.title.alternativePilot Study of KomHIT: Care Professionals’ and Parents’ Views about Picture Communication in Paediatric Caresv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record