Konfrontationsbenämning av substantiv och verb hos svensktalande vuxna utan anomi
Confrontation naming of nouns and verbs
Abstract
Konfrontationsbenämning används ofta inom logopedi vid diagnostisering av neurogena kommunikationsstörningar för att bedöma benämningsförmågan. De bedömningsinstrument för vuxna som finns idag i Sverige består enbart av bilder föreställande substantiv. Bildmaterialet som användes i föreliggande studie utgörs av delar av bedömningsinstrumentet An Object and Action Naming Battery och innehåller både substantiv och verb. Syftet med föreliggande studie var att jämföra ordens svårighetsgrad med utgångspunkt i en svensk populations benämningar samt undersöka huruvida olika variabler korrelerar med resultatet vid konfrontationsbenämning. De undersökta variablerna var utbildning, ålder, visuell komplexitet, ålder för tillägnande, ordlängd, kön och förekomstfrekvens i tal och skrift. Data från sammanlagt 157 svensktalande vuxna mellan 19 och 92 år analyserades. De starkaste korrelationerna hittades mellan resultat vid konfrontationsbenämning och ålder samt utbildningsgrad. En av studiens slutsatser, utifrån ordens svårighetsgrad, var att bedömningsmaterialets ord kan förväntas ingå i den svensktalande vuxna populationens vokabulär.
Degree
Student essay
Other description
Confrontation naming is commonly used in speech and language pathology to diagnose neurogenic communication disorders and evaluate naming ability. The existing Swedish assessment instruments for adults consist of pictures depicting nouns. In this study, parts of the instrument An Object and Action Naming Battery were used, containing pictures depicting both nouns and verbs. The study’s purpose was to explore the degree of difficulty in the material, based on the naming of the participants, and examine whether different variables correlate with the results in confrontation naming. The variables examined were education, age, visual complexity, age of acquisition, word length, gender and frequency in speech and writing. Data from 157 Swedish-speaking adults between 19 and 92 years were collected. The strongest correlations were found between results in confrontation naming and age and education. Based on degree of difficulty, the material’s words can be expected to be included in the Swedish-speaking population’s vocabulary.
Collections
View/ Open
Date
2015-07-10Author
Hellberg, Malin
Kroon, Malin
Keywords
benämning, svensktalande, vuxna, substantiv, verb
naming, Swedish-speaking, adults, noun, verb
Series/Report no.
2014:268
Language
swe