Berättandeförmåga hos svenska barn i en flerspråkig miljö från förskoleålder till årskurs 2
Narrative ability in Swedish children in a multilingual environment from preschool years to second grade
Abstract
I föreliggande studie undersöktes fritt berättande hos 72 barn mellan 3;11 och 9;0 år. Deltagarna rekryterades från en flerspråkig miljö i Östra Göteborg. Barnen fick hitta på egna historier utifrån givna berättarinledningar. Därefter transkriberades historierna och analyserades på mikro- och makronivå samt historiernas utvärderande funktion. De flesta barnen producerade analyserbara historier. De äldre barnen producerade längre och fler fullständiga historier än de yngre barnen. Inga signifikanta skillnader kunde påvisas gällande antalet bisatser. Korrelationer mellan mikro- och makronivå samt historiernas utvärderande funktion kunde påvisas. Eliciteringsmetoden anses kunna generera mycket värdefull information för logopeden och vara lätt att använda. Analysmetoden kräver övning men går därefter snabbt att använda. Framtida studier med samma upplägg men med andra deltagargrupper skulle kunna möjliggöra att ett bedömningsmaterial för fritt berättande kan utvecklas.
Degree
Student essay
Other description
The present study investigated free narratives in 72 children between 3;11 and 9;0 years. Participants were recruited from a multilingual environment in eastern Gothenburg. The children were instructed to make up their own stories after being provided with openings, “Story stems”. The stories were then transcribed and analyzed on micro- and macro level and narrative evaluation. Most of the children produced stories, which could be analyzed. The older children produced longer and more complete stories than the younger children. No significant differences were found with regard to the number of subordinate clauses. Correlations between micro- and macrostructure level and narrative evaluation were found. The method of elicitation appears to provide the speech language pathologist with valuable information and to be easy to use. The method for analysis needs practice but can thereafter be used quickly. Future studies with the same design but with other participant groups could possibly generate an assessment material for free narratives.
Collections
View/ Open
Date
2015-07-10Author
Blomqwist, Elena
Roll, Martina
Keywords
berättandeförmåga, flerspråkighet, barn, berättelsegrammatik, berättarinledningar
narrative ability, bilingualism, children, story grammar, story stems
Series/Report no.
2014:269
Language
swe