• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Undersökning av relationen mellan False Belief och syntax hos 4-9- åriga barn

An investigation of the relationship between False Belief and syntax in 4-9- year old children

Abstract
Barn genomgår stora utvecklingsmässiga förändringar under förskoleåldern och de tidiga skolåren. Det är också framförallt under den perioden som barnens pragmatiska förmåga utvecklas. Den aktuella studien syftade till att undersöka förhållandet mellan Theory of Mind och syntax. Deltagare var 54 förskole- och skolbarn i åldrarna 3:11- 9:0 år. Instrument som användes var TROG-2 och ett False Belief-test av Sally Anne-design med tre olika betingelser: narrativ, tyst och distorsion. Utöver en False Belief-fråga ställdes också en kontrollfråga i varje betingelse. Testet administrerades med surfplattor. Tjugonio barn klarade samtliga kontrollfrågor. Deras poäng på respektive betingelse beräknades sedan och jämfördes med deras poäng på TROG-2. Resultatet visade att enbart i betingelsen narrativ hade personerna som klarade FB-frågan högre syntaktisk förmåga än de som inte gjorde det. I samtliga betingelser var deltagarna som klarade FB-frågan äldre och hade högre rå-poäng på TROG-2. Resultatet replikerade fynden i andra studier.
Degree
Student essay
Other description
Children undergo great developmental changes during the preschool and early school years. It is also the very same period in which their pragmatic abilities develop. This study aimed to examine the relationship between Theory of Mind and syntax. Fifty-four preschool and school children aged between 3:11 to 9:0 years participated. TROG-2 and a False Belief assessment of Sally Anne design using three conditions: narrative, silent and distortion were used. In addition, two False Belief questions and two control questions were also posed. The test was administered using tablet computers. Twenty nine children passed all the control questions. Their score in each condition was calculated and compared with their score on TROG-2. Results showed that only in the narrative condition did the FB passers have higher syntactic ability than the participants that failed the FB question. In all three conditions the participants who passed the FB questions were older and had higher TROG-2 raw scores. The result replicated findings in other studies.
URI
http://hdl.handle.net/2077/39906
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student essay (124.1Kb)
Date
2015-07-10
Author
Engman, Åsa
Keywords
Theory of Mind, False Belief, syntax, barn
Theory of Mind, False Belief, Syntax, children
Series/Report no.
2014:270
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV