Kan tillskott av fiskolja förbättra koncentrations- och inlärningsförmåga hos barn med ADHD?
Does supplementation of fish oils improve attention and cognition in children with ADHD?
Sammanfattning
Sahlgrenska Akademin
vid Göteborgs universitet
Avdelningen för invärtesmedicin och klinisk nutrition
Sammanfattning
Titel: Kan tillskott av fiskolja förbättra koncentrations- och inlärningsförmåga hos barn med ADHD?
Författare: Asma Komsan och Simon Ivarsson
Handledare: Fredrik Bertz
Examinator: Mette Axelsen
Linje: Dietistprogrammet, 180/240 hp
Typ av arbete: Självständigt arbete i klinisk nutrition, 15 hp
Datum: 2015-05-27
Bakgrund: ADHD är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som kan yttra sig på flera olika sätt som till exempel inlärnings- och koncentrationssvårigheter. Det innebär ofta en påfrestning för såväl individen som omgivningen. Vanligtvis behandlas ADHD med centralstimulerande läkemedel. I studier har man undersökt nivåer av omega-3-fettsyrorna EPA och DHA i cellmembranen hos barn med ADHD och funnit att de har lägre nivåer av än barn utan ADHD.
Syfte: Syftet var att undersöka det vetenskapliga underlaget för huruvida tillskott av EPA och/eller DHA i form av marin olja (fisk- eller algolja) har en positiv effekt på inlärningsförmåga och koncentrationsförmåga hos barn mellan sex och tolv år med ADHD.
Sökväg: Databaserna PubMed och Scopus Library användes vid litteratursökningen. Sökord var bland annat: omega 3 supplementation, attention, ADHD, cognition, fish oil, DHA, EPA, learning, attention deficit disorder with hyperactivity.
Urvalskriterier: Inklusionskriterier var RCT, humanstudier, barn mellan sex och tolv år med ADHD-diagnos enligt DSM, ej medicinerade eller stabilt medicinerade, artiklar på svenska eller engelska. Intervention i form av tillskott av fiskolja eller algolja innehållande EPA och/eller DHA. Exklusionskriterier var allvarlig komorbiditet, som till exempel autism eller mental retardation, samt studier kortare än tre månader.
Datainsamling och analys: Fyra studier bedömdes relevanta och granskades med hjälp av SBU:s ”Mall för kvalitetsgranskning av randomiserade studier”. En av studierna bedömdes ha låg studiekvalitet och exkluderades därför från sammanvägningen. De valda effektmåtten evidensgraderades med hjälp av Göteborgs Universitets mall ”Underlag för sammanvägd bedömning enligt GRADE”.
Resultat: Två studier visade signifikant förbättring på effektmåttet inlärningsförmåga. Evidensstyrkan bedömdes vara låg (++). En studie visade signifikant förbättring, en studie visade signifikant försämring och en studie visade ingen skillnad på effektmåttet koncentrationsfömåga. Evidensstyrkan bedömdes vara mycket låg (+).
Slutsats: Det finns visst vetenskapligt underlag för att tillskott av fiskolja innehållande EPA och/eller DHA kan förbättra inlärningsförmåga hos barn mellan sex och tolv år med ADHD. Däremot saknas underlag med avseende på koncentrationsförmågan (+, mycket låg evidens). Det behövs dock mer forskning inom ämnet innan en rekommendation om att tillskott av fiskolja bör ges i syfte att förbättra inlärnings- och koncentrationsförmåga. Det finns dock inga skäl att avråda från det.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Sahlgrenska Academy
at University of Gothenburg
Department of Internal Medicine and Clinical Nutrition
Abstract
Title: Does supplementation of fish oils improve attention and cognition in children with ADHD?
Author: Asma Komsan and Simon Ivarsson
Supervisor: Fredrik Bertz
Examiner: Mette Axelsen
Programme: Programme in dietetics, 180/240 ECTS
Type of paper: Bachelor’s thesis in clinical nutrition, 15 hp
Date: May 27, 2015
Background: ADHD is a neuropsychiatric diagnosis that can manifest itself in many different ways such as learning difficulties and concentration problems. This is stressful for the affected individual and those in his/her environment. ADHD is usually treated with stimulant medications. Levels of the omega-3 fatty acids EPA and DHA in the cell membranes of children with ADHD have been studied, revealing lower levels compared to controls.
Objective: The purpose was to examine the scientific evidence on whether supplementation of fish oil/marine oil containing EPA and/or DHA has a positive effect on learning ability and concentration in children between six and twelve years with ADHD.
Search strategy: PubMed and Scopus Library were used in the literature search. Keywords were: omega 3 supplementation, attention, adhd, cognition, fish oil, DHA, EPA, learning, attention deficit disorder with hyperactivity.
Selection criteria: Inclusion criteria were RCTs, human studies, children between the ages of six and twelve with ADHD according to DSM, non-medicated or stably medicated, articles in English or Swedish. Intervention where supplementation of marine oil EPA and/or DHA. Exclusion criteria were severe co-morbidities, such as autism or mental retardation, as well as studies shorter than three months.
Data collection and analysis: Four studies met the criteria and were reviewed with SBU's "Mall för kvalitetsgranskning av randomiserade studier”. One of the studies were assessed to have poor study quality and therefore excluded from the averaging. The selected endpoints evidence was graded using the University of Gothenburg template "Underlag för sammanvägd bedömning enligt GRADE ".
Main results: Two studies showed significant improvement in the outcome measure cognition. The evidence level was considered to be low (++). One study showed significant improvement, one study showed significant impairment and one study showed no difference in the outcome measure attention. The evidence level was considered to be very low (+).
Conclusions: There is scientific evidence that supplementation of marine oil containing EPA and/or DHA may improve cognition and attention, in children between six and twelve years with ADHD. However, more research is needed before a recommendation on supplementation can be given in order to improve cognition or attention. However, there is no reason to give advice against it.
Samlingar
Datum
2015-08-03Författare
Ivarsson, Simon
Komsan, Asma
Nyckelord
tillskott
fiskolja
koncentrationsförmåga
inlärningsförmåga
barn
ADHD
Serie/rapportnr.
DIE/V15
C-uppsats
Språk
swe