dc.contributor.author | Mårtensson, Anna | |
dc.contributor.author | Nilsson, Jessica | |
dc.date.accessioned | 2015-08-04T12:37:06Z | |
dc.date.available | 2015-08-04T12:37:06Z | |
dc.date.issued | 2015-08-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40021 | |
dc.description | Sahlgrenska Academy
at University of Gothenburg
Department of Internal Medicine and Clinical Nutrition
Abstract
Title: Omega-3 fatty acids and their effect on reading ability and reading
comrehension among school children
Author: Anna Mårtensson and Jessica Nilsson
Supervisor: Helen Lindqvist
Examiner: Mette Axelsen
Programme: Programme in dietetics, 180/240 ECTS
Type of paper: Bachelor's thesis in clinical nutrition, 15 hp
Date: April 8, 2015
___________________________________________________________________________
Background:
Cognition is a complex concept that concerns the human ability to preserve and use
information. Our cognition has a great impact on our ability to assimilate education and put it
into practice during the school years. Studies have shown that the cognitive ability can
improve with an increased intake of omega-3 fatty acids among both infants, school children
with ADHD and elderly. This makes it interesting to examine whether the cognition also can
be improved among healthy children without any neuropsychiatric diagnosis.
Objective:
The aim of this systematic review is to investigate if there are evidence to support that
supplementation with omega-3 fatty acids has beneficial effects on cognition in children.
Search strategy:
Searches were performed in the databases PubMed and Scopus with the keywords omega-3,
cognition, child and learning.
Selection criteria:
Age six to twelve years old, RCT's, human studies, articles written in Swedish or English,
children without neuropsychiatric conditions and children well-nourished.
Data collection and analysis:
A total of seven articles met the search criteria, of which five were critical reviewed. The
articles were reviewed by the SBU audit template for RCT's. The strength of evidence was
evaluated using the GRADE system.
Main results:
According to the reviewed articles there are moderate evidence (+++) that omega-3
supplementation affects the reading comprehension among children and low evidence that
omega-3 supplementation affects the reading ability among children.
Conclusions:
There are no significant evidence that supplementation with omega-3 fatty acids benefits
reading comprehension and reading ability among children during interventions between eight
and 40 weeks. | sv |
dc.description.abstract | Sahlgrenska Akademin
vid Göteborgs universitet
Avdelningen för invärtesmedicin och klinisk nutrition
Sammanfattning
Titel: Omega-3-fettsyrors inverkan på läsförmåga och läsförståelse hos
skolbarn
Författare: Anna Mårtensson och Jessica Nilsson
Handledare: Helen Lindqvist
Examinator: Mette Axelsen
Linje: Dietistprogrammet, 180/240 hp
Typ av arbete: Självständigt arbete, 15 hp
Datum: 2015-04-08
___________________________________________________________________________
Bakgrund:
Kognition är ett komplext begrepp som handlar om människans förmåga att kunna bevara och
använda sig av information. Under skolåren spelar vår kognition en stor roll för att vi ska
kunna tillgodogöra oss undervisningen och omsätta den i praktiken. Studier har visat att den
kognitiva förmågan har förbättrats med hjälp av ett ökat omega-3-intag hos både spädbarn,
skolbarn med ADHD och äldre. Detta gör det intressant att undersöka om kognitionen kan
förbättras även hos friska barn utan neuropsykiatriska diagnoser.
Syfte:
Syftet med den här systematiska översiktsartikeln är att undersöka om det finns evidens för att
kunna förbättra friska barns kognition med hjälp av ett tillskott av omega-3-fettsyror.
Sökväg:
Sökningar av originalartiklar kring ämnet gjordes i databaserna PubMed och Scopus med
sökorden: omega-3, cognition, child och learning.
Urvalskriterier:
Åldersspann sex till tolv år, randomiserade kontrollerade studier, humanstudier, studier
skrivna på svenska eller engelska, barn utan neuropsykiatriska diagnoser, barn utan
undernäring samt studier som berör utfallsmåtten läsförmåga och läsförståelse.
Datainsamling och analys:
Totalt uppfyllde sju originalartiklar evalueringskriterierna, varav fem kritiskt granskades.
Artiklarna granskades med hjälp av SBU:s kvalitetsgranskningsmall för randomiserade
studier. En sammanvägning av originalartiklarna gjordes med hjälp av systemet GRADE.
Resultat:
Enligt de granskade studierna finns det måttligt stark evidensstyrka (+++) att supplementering
med omega-3-fettsyror inte påverkar barns läsförståelse och begränsad evidensstyrka (++) att
supplementering med omega-3-fettsyror inte påverkar barns läsförmåga.
Slutsats:
Det finns inga tydliga evidens för att omega-3-supplementering påverkar läsförståelse och
läsförmåga hos barn vid interventioner mellan åtta och 40 veckor. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | DIE/V15 | sv |
dc.relation.ispartofseries | C-uppsats | sv |
dc.subject | omega-3-fettsyror | sv |
dc.subject | läsförmåga | sv |
dc.subject | läsförståelse | sv |
dc.subject | skolbarn | sv |
dc.title | Omega-3-fettsyrors inverkan på läsförmåga och läsförståelse hos skolbarn | sv |
dc.title.alternative | Omega-3 fatty acids and their effect on reading ability and reading comrehension among school children | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för medicin | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg /Institute of Medicine | eng |
dc.type.degree | Student essay | |