Skolkuratorns många roller – En kvalitativ studie om skolkuratorns mångfacetterade yrke och dennes förhållningssätt till begreppet psykisk ohälsa.
Abstract
En utredning som gjorts på uppdrag av regeringen visar att psykisk ohälsa har ökat
bland ungdomar. Det är oklart varför, men problemet verkar vara utbrett bland
ungdomar och inte endast bland dem som är särskilt utsatta på grund av psykosociala
faktorer vilket tyder på att det skett förändringar i offentliga miljöer som berör alla
ungdomar, där skolan är ett möjligt exempel (SOU:2006:77;Socialstyrelsen 2013).
Syftet med vår studie var att undersöka hur skolkuratorer förhåller sig till begreppet
psykisk ohälsa och vilka former av psykisk ohälsa de möter på gymnasieskolor i
Göteborgsregionen, samt undersöka hur skolkuratorer beskriver det arbete de utför för
att förebygga psykisk ohälsa hos eleverna. I resultat och analys har vi utgått från våra tre
frågeställningar: Hur definierar skolkuratorerna begreppet psykisk ohälsa och hur kan
dessa definitioner förstås i förhållande till deras handlingsutrymme? Vilka former av
psykisk ohälsa upplever skolkuratorerna är vanligast förekommande på gymnasieskolor?
Hur beskriver skolkuratorerna det arbete de utför för att förebygga psykisk
ohälsa hos eleverna? För att besvara dessa frågeställningar har vi utfört sju stycken
semistrukturerade intervjuer med skolkuratorer på gymnasieskolor i Göteborgsregionen.
Den inhämtade empirin tolkades sedan mot våra teoretiska utgångspunkter: Handlingsutrymme,
Goffmans dramaturgiska perspektiv, Tyst kunskap, Ritualiserad vänskap och
Arbetsallians. Resultatet visade att samtliga skolkuratorer definierade begreppet psykisk
ohälsa på olika sätt. Stress och stressrelaterad problematik var de former av psykisk
ohälsa som skolkuratorerna uppfattade var mest förekommande hos ungdomarna. I den
insamlade empirin beskrev skolkuratorerna att allt arbete de utför är förebyggande för
psykisk ohälsa, därmed undersökte vi vad de har för arbetsuppgifter. I resultat och
analys formade vi och beskrev arbetsuppgifterna som roller. Vi redogör för vad som
kännetecknar rollerna och vidare för karaktäristiker som är närvarande i dem.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-08-07Author
Esborn, Linnéa
Edin, Frida
Keywords
Skolkurator, roller, psykisk ohälsa, handlingsutrymme
Language
swe