• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sanning eller sensation? En kvalitativ studie om unga kvinnors kritiska granskning av kostråd på internet

Abstract
Media är en viktig plattform för spridning av kostinformation och ger varje individ möjligheten att själv söka fakta och fatta beslut angående sin hälsa. Då det oftast inte finns något kvalitetsfilter på informationen som cirkulerar i media kan detta resultera i missuppfattningar eller att individen blir vilseledd. Syftet med denna studie var att utforska hur kvinnor i åldrarna 20-30 resonerar och förhåller sig till kostråd som publicerats i media. Detta undersöktes genom fokusgruppsintervjuer där tre utvalda hemsidor valdes ut som stimuli för diskussionen. De utvalda hemsidorna var Livsmedelsverket och de två mest besökta hemsidorna inom kostområdet; Kurera och Expressen Hälsoliv. Studien har även kartlagt faktorer som deltagarna tilltalas av i sökandet av kostråd. En intressant upptäckt har varit att deltagarna påvisade ett påtagligt källkritiskt tänkande, samt att de efterfrågade en mer balanserad bild av hälsa i media. Med tanke på dessa faktorer var deltagarna mest positiva till Livsmedelsverkets hemsida men de saknade mer individanpassade kostråd samt recept. Detta var något som syntes mer av på Kureras hemsida men reklam gjorde att deltagarna var tveksamma till innehållet. På Expressens hemsida tyckte deltagarna att det fanns ett stort fokus på utseende vilket gjorde dem negativt inställda till den. Slutsatserna var att studiens urval eftertraktade kostråd med en helhetssyn på hälsa som inte bara fokuserade på utsidan då de upplevde detta som mer trovärdigt. Estetik var också viktigt för deltagarna och de var benägna att vända sig till hemsidor som hade recept och fina bilder jämfört med de hemsidor som saknar detta.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40060
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_40060_1.pdf (1.177Mb)
Date
2015-08-10
Author
Josefsohn, Chantelle
Ljungquist, Therese
Keywords
Källkritik
media
kostråd
unga kvinnor
hälsoism
Series/Report no.
VT15-54
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV