Sanning eller sensation? En kvalitativ studie om unga kvinnors kritiska granskning av kostråd på internet
Abstract
Media är en viktig plattform för spridning av kostinformation och ger varje individ
möjligheten att själv söka fakta och fatta beslut angående sin hälsa. Då det oftast inte
finns något kvalitetsfilter på informationen som cirkulerar i media kan detta resultera i
missuppfattningar eller att individen blir vilseledd. Syftet med denna studie var att
utforska hur kvinnor i åldrarna 20-30 resonerar och förhåller sig till kostråd som
publicerats i media. Detta undersöktes genom fokusgruppsintervjuer där tre utvalda
hemsidor valdes ut som stimuli för diskussionen. De utvalda hemsidorna var
Livsmedelsverket och de två mest besökta hemsidorna inom kostområdet; Kurera och
Expressen Hälsoliv. Studien har även kartlagt faktorer som deltagarna tilltalas av i
sökandet av kostråd. En intressant upptäckt har varit att deltagarna påvisade ett
påtagligt källkritiskt tänkande, samt att de efterfrågade en mer balanserad bild av
hälsa i media. Med tanke på dessa faktorer var deltagarna mest positiva till
Livsmedelsverkets hemsida men de saknade mer individanpassade kostråd samt
recept. Detta var något som syntes mer av på Kureras hemsida men reklam gjorde att
deltagarna var tveksamma till innehållet. På Expressens hemsida tyckte deltagarna att
det fanns ett stort fokus på utseende vilket gjorde dem negativt inställda till den.
Slutsatserna var att studiens urval eftertraktade kostråd med en helhetssyn på hälsa
som inte bara fokuserade på utsidan då de upplevde detta som mer trovärdigt. Estetik
var också viktigt för deltagarna och de var benägna att vända sig till hemsidor som
hade recept och fina bilder jämfört med de hemsidor som saknar detta.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-08-10Author
Josefsohn, Chantelle
Ljungquist, Therese
Keywords
Källkritik
media
kostråd
unga kvinnor
hälsoism
Series/Report no.
VT15-54
Language
swe