Min kropp och mitt levnadssätt är mitt varumärke - En kvalitativ studie om personliga tränare, kroppsideal och samhällets förväntningar
Abstract
Det ökande samhällsintresset att träna på gym har lett till att allt fler tar hjälp av
personliga tränare. För en personlig tränare ses den muskulösa och tonade kroppen
som vältränad och eftersträvansvärd. De personliga tränare som inte uppfyller de
kroppsliga kriterierna ser sig missgynnande och i låg efterfrågan hos kunderna på
gymmet.
Få forskare har studerat träningsinstruktörer varför det av förklarliga skäl är
problematiskt att hitta forskning om hur personliga tränare ser på kroppen och
kroppsideal. Studiens syfte är att utforska hur personliga tränare upplever och
förhåller sig till kroppsideal och samhällets förväntningar på hur en personlig tränare
bör se ut.
Denna kvalitativa studie är av utforskande design och tolkande ansats med
semistrukturerade intervjuer med fyra personliga tränare. En kvalitativ
innehållsanalys med en induktiv ansats användes för att analysera transkriberingen.
Det konstaterades att det fanns en viss förväntan på respondenternas utseende utefter
yrkesval och en fysisk och psykisk press att bli bedömd och förhålla sig till sitt yrke
även som privatperson. De upplevdes vara verksamma i sin yrkesroll dygnet runt. Det
genomgående temat vid samtliga intervjuer var att kroppens betraktades fungera som
deras varumärke.
Studien ger indikationer på att medverkande personliga tränare upplever en press sett
till både utseende och livsstil. I relation till tidigare forskning ses det som
oroväckande eftersom ett alltför stort fokus på att äta nyttigt och träna extremt mycket
kan orsaka en hysteri som alltmer övergår från ett hälsosamt beteende till ett
destruktivt beteende.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-08-10Author
Andersson, Caroline
Keywords
gym
kroppsideal
kroppsligt kapital
konsumtionskultur
personlig tränare
Series/Report no.
VT15-50
Language
swe